Vervuilende Asfaltfabriek APN gaat dicht

12 november 2023

NIJMEGEN – De gemeenteraad en het college hebben op 1 november j.l. besloten dat de asfaltfabriek in Nijmegen-West per 31 december 2023 moet sluiten en wordt ontmanteld.  De PvdA Nijmegen is blij dat nu, mede door onze jarenlange inzet, de gezondheid en veiligheid van omwonenden echt serieus wordt genomen.

Al jaren waren er zorgen van bewoners in Nijmegen-West over de uitstoot van de asfaltcentrale. In 2021 onthulde klokkenluider Cor Coenrady dat de APN veel meer schadelijke stoffen uitstootte dan toegestaan. Toenmalig raadslid Jasper Konijnenbelt zette zijn tanden in dit dossier en ging kritisch in debat met verschillende wethouders. Konijnbelt regelde onder meer dat er meer en uitgebreider gecontroleerd werd op de uitstoot van de fabriek en dat de bewoners beter werden geïnformeerd. Afgelopen maanden heeft de raad meerdere malen vergaderd over de toekomst van de asfaltcentrale. Uiteindelijk besloten de gemeenteraad en het college tot uitkoop voor een bedrag van € 7 miljoen euro. PvdA-fractievoorzitter Charlotte Brand is blij dat de vervuilende asfaltcentrale eindelijk dicht gaat: ‘De overheid is verantwoordelijk voor een gezonde en veilige leefomgeving. Daar hoort gezonde lucht bij. Als PvdA hebben we altijd naast de inwoners van Nijmegen-West gestaan en staan we volmondig achter dit besluit.’ Wat betreft het bedrag dat de gemeente betaalt is Brand helder: ‘Het is veel geld, maar de gezondheid van mensen in onze stad staat voorop. Daarbij is een fabriek zo dichtbij woningen echt niet meer van deze tijd. Dan moet de overheid ingrijpen.’ Volgens Brand moeten er meer mogelijkheden komen om beter te controleren op uitstoot van bedrijven. Ook de sancties en de boetes moeten omhoog zodat bedrijven sneller kunnen worden gesloten. Daarvoor moeten er strengere landelijk strengere regels komen. Met de sluiting van de fabriek is er een einde gekomen aan een langlopende kwestie in Nijmegen. De PvdA kijkt graag met de inwoners van Nijmegen-West naar een andere invulling van het terrein.