‘College meet met twee maten’

5 december 2023

Tijdens de raadsvergadering van 29 november j.l. zijn de nieuwe afspraken voor het uitkeren van de energietoeslag vastgesteld. Daarbij is besloten dat jongeren van 18 tot en met 20 jaar die niet op hun ouders terug kunnen vallen, via de bijzondere bijstand compensatie voor hun energierekening krijgen. PvdA-raadslid Adam Galijasevic diende een motie in om dit tegen te gaan. Hij vindt dat er nu met twee maten wordt gemeten. Wethouder John Brom heeft deze motie ontraden.

Er zijn in Nijmegen vijftig jongeren die niet terug kunnen vallen op hun ouders. Het gaat hier bijvoorbeeld om jongeren die wees zijn, uit huis zijn geplaatst of zijn gevlucht. Deze jongeren zijn voor de energietoeslag aangewezen op de bijzondere bijstand. De PvdA vindt het oneerlijk dat er met twee maten wordt gemeten. Galijasevic: ‘Van deze kwetsbare groep verwachten we dat ze extra hordes nemen terwijl andere mensen direct recht hebben op de energietoeslag. Dat is niet eerlijk. Zorg nu dat voor iedereen die aanvraag makkelijk, laagdrempelig en snel is.’ Hiervoor deed hij een dringende oproep aan het college. Wethouder Brom vond het beter om de jongeren te bereiken via de bijzondere bijstand. Ondanks het vurige betoog van Galijasevic hebben onder andere de coalitiepartijen tegen zijn voorstel gestemd. Wel kreeg de PvdA steun van SP, CDA, GewoonNijmegen.Nu en PvdD.