Strengst mogelijke eisen voor nieuwe energiecentrale

31 januari 2024

Op woensdag 31 januari heeft de gemeenteraad van Nijmegen besloten om de bouw van een nieuwe hybride energiecentrale toe te staan op het terrein van de oude kolencentrale. De PvdA heeft zich eerder tegen de komst van een gascentrale verzet. Maar als we tegen het bestemmingsplan stemmen wordt er teruggevallen op het oude bestemmingsplan en dat is nog slechter. Fractievoorzitter Charlotte Brand: “We willen als PvdA de ruimte nemen waar het kan en daarom zetten we in op de strengst mogelijke duurzaamheidseisen die juridisch kunnen.” Daarom heeft de PvdA ervoor gezorgd dat de hybride energiecentrale  al vanaf dag één zo duurzaam mogelijk is, er eerder wordt overgegaan op waterstof en ENGIE vaker moet rapporteren aan de raad hoe ver ze zijn met duurzame energieopwekking.

In het voorstel van de energiecentrale, gemaakt door het college, moest de hybride energiecentrale van ENGIE pas in 2045 pas CO2-vrij te zijn. Dat is veel te laat en druist rechtstreeks in tegen de Nederlandse klimaatdoelen. Daarom hebben we samen met GroenLinks de strengst mogelijke eisen gesteld. De energiecentrale moet alles op alles gaan zetten om in 2035 CO2-neutraal te zijn door de uitstoot te compenseren. Fossiel aardgas moet bovendien zo snel mogelijk worden vervangen door een duurzame brandstof, zoals waterstof. De centrale moet uiterlijk in 2040 helemaal CO2-vrij zijn.

We hebben de duurzaamheidseisen juridisch zo streng als mogelijk gemaakt. Zo maken we de negatieve impact van de energiecentrale op het klimaat zo klein mogelijk. We vinden het als PvdA belangrijk dat Nijmegen een groene stad is voor iedereen. Ook de mensen in Nijmegen-West en Weurt verdienen een veilige en gezonde omgeving, waarbij fossiel aardgas zo snel mogelijk iets uit het verre verleden wordt.