Vragen over het voortbestaan van Theatergroep Kwatta

Door Bram Steenbergen op 8 juni 2022

Op 7 maart werd bekend dat Theatergroep Kwatta, na het uitblijven van structurele subsidie van
de Provincie Gelderland en de Rijksoverheid besloten had te stoppen. Wat volgde was een golf van
verontwaardiging en steun vanuit onze stad. Op 25 mei werd de door inmiddels bijna 2000 Nijmegenaren getekende publiekspetitie ‘Red Kwatta’ aangeboden aan de gemeenteraad.

“Kwatta is van onschatbare waarde voor onze stad”, vertelt onze fractievoorzitter Charlotte Brand in
De Gelderlander, “Zowel nationaal als internationaal is het geroemd. Zo’n groot, belangrijk gezelschap mogen we niet verloren laten gaan.”

De directie van Kwatta heeft een reddingsplan opgesteld en sprak met vrijwel alle Nijmeegse politieke partijen. In dit plan wordt van de gemeente een financiële investering gevraagd, de exacte bijdrage is afhankelijk van het al dan niet verkopen van het Badhuis, om het voortbestaan te kunnen borgen.

De fracties van PvdA, PvdD en CDA zien graag dat het college zich inzet voor een doorstart en voortbestaan van Kwatta. Juist het betrekken van kinderen en jongeren bij cultuur is van wezenlijk belang. De fracties hebben daarom de volgende vragen aan het college:

1. Is het college het met ons eens dat het theatergezelschap Kwatta van onschatbare waarde is
    voor Nijmegen en specifiek voor kinderen en daarom behouden moet blijven?
  2. In hoeverre is er overleg tussen het college en de provincie Gelderland en het Rijk om te onderzoeken of Kwatta kan blijven voortbestaan?
  3. Hoe kijkt het college naar het onlangs gepresenteerde reddingsplan van de directie van Kwatta en ziet het college hierbij aanknopingspunten om financieel bij te dragen aan het gezelschap? Welke optie, al dan niet verkopen van het Badhuis tegen taxatiewaarde, heeft de voorkeur en ziet het college ook een mogelijkheid om bij te dragen in de vorm van een revolverend fonds?