Maak kennis met de nieuwe fractie!

Door Bram Steenbergen op 20 april 2022

De afgelopen gemeenteraadsverkiezingen mochten we rekenen op het vertrouwen van ruim 8000 Nijmegenaren. Dit leverde ons één extra zetel en daarmee een totaal van vier zetels op. We willen iedereen die in maart op ons gestemd heeft nogmaals bedanken en gaan hard aan het werk om deze steun eer aan te doen!

PvdA Nijmegen fractie van 2022

Vlnr: Ammar Selman, Maartje Maas, Charlotte Brand, Adam Galijasevic

Dat doen we met twee ervaren en twee nieuwe raadsleden die we hierbij graag nog eens aan jullie voorstellen. Onze fractievoorzitter is Charlotte Brand. Zij is sinds 2018 raadslid en leidde dit jaar als lijsttrekker onze campagne. Ze heeft in raad veel voor elkaar weten te boksen, voornamelijk op het gebied van wonen. Vanuit de oppositie realiseerde ze een stop op de verkoop van sociale huurwoningen, meer studentenwoningen van de SSH&, een opknapbeurt voor de woningen in de Jeruzalembuurt, bindende afspraken met projectontwikkelaars over het bouwen van meer betaalbare huizen, een zelfbewoningsplicht en een beleggersverbod. Ook lanceerde ze actieplannen voor het aanpakken van straatintimidatie en energiearmoede. Charlotte blijft zich in de raad inzetten op de thema’s wonen, ruimtelijke ordening, stedelijke ontwikkeling, gemeentelijke financiën, en cultuur.

Ammar Selman nam in 2014 voor het eerst plaats in de raad en was ook drie jaar lang fractievoorzitter. Hij heeft zich vooral ingezet op het gebied van zorg & welzijn, onder andere voor een snelle aanpak van huiselijk geweld, het terugdraaien van bezuinigingen, betere jeugdzorg, en een inclusievere stad voor mensen van alle achtergronden. Ammar was namens de PvdA ook één van de felste tegenstanders van de verdere privatisering en uitbesteding van de wijkzorg. Het favoriete onderdeel van het raadswerk blijft voor hem echter het contact met bewoners. De komende jaren zal hij zich richten op het contact met de wijken, openbare orde & veiligheid, asiel & integratie, verkeer en parkeren. Het luchtkwaliteit-dossier, bekend door de illegale luchtvervuiling door onder andere de asfaltcentrale, neemt hij over van vertrekkend raadslid Jasper Konijnenbelt.

Maartje Maas werd in 2021 fractievolger en is inmiddels onze nummer drie in de raad. Deze geboren en getogen Nijmeegse is docent Nederlands van beroep en hield zich als fractievolger veel bezig met onderwijs. Tijdens de campagne organiseerde ze een debat met jongeren en scholieren uit Lindenholt. Ze wil als raadslid dat de jongeren van onze stad echt gehoord worden en gelooft in de noodzaak van ongelijk investeren in kinderen en scholen om gelijke kansen te garanderen voor ieder kind. Maartje heeft daarnaast zorg, welzijn en duurzaamheid in haar portefeuille en gaat zich hard maken voor een groene, zorgzame en gezonde stad.

Onze nummer vier is Adam Galijasevic. Als iemand die op jonge leeftijd met zijn ouders naar Nederland vertrok en hier de nodige kansen heeft gekregen, wil hij voor andere Nijmegenaren hetzelfde betekenen. Hij is namens de PvdA verantwoordelijk voor de lokale economie, binnenstad & toerisme, werk & inkomen, en armoedebestrijding. Dat betekent meer ondersteuning bij het vinden van werk en scholing, het aanpakken van lage lonen en onzekere contracten, het helpen van mensen met een laag inkomen, en het verbeteren van de samenwerking met innovatieve en verantwoorde ondernemers.

Onze raadsleden worden ondersteund door twee gemotiveerde fractievolgers die als kandidaten zelf ook mooie resultaten hebben behaald met de verkiezingen. Mika Kraft is al sinds 2021 fractievolger en heeft in die tijd hard gewerkt om meer aandacht te vragen voor de belangen van cultuurmakers, vluchtelingen en (internationale) studenten. Hij blijft zich hiervoor inzetten en zal daarnaast gaan werken aan oplossingen voor de wooncrisis en het aanpakken van luchtvervuiling. Janna Brandwijk gaat zich als student bestuurskunde bezig houden met ingewikkelde vraagstukken op het gebied van zorg, welzijn en duurzaamheid.

Vertrekkend raadslid Jasper Konijnenbelt

Een nieuwe fractie betekent helaas ook dat we afscheid gaan nemen van twee zeer gewaardeerde vrienden en collega’s. Jasper Konijnenbelt kwam in 2020 onze fractie versterken en wist het raadswerk razendsnel op te pakken. Hij was één van de leidende figuren in het aan het licht brengen van de misstanden rondom de asfaltcentrale en andere vervuilende fabrieken. Ook pleitte hij voor een hoger minimumloon bij de gemeente, meer mogelijkheden voor bijverdienen naast de bijstand, betaalbare omscholing voor mensen zonder werk, en goede ondersteuning voor ondernemers en cultuurmakers tijdens de coronacrisis. Jasper heeft zich in een korte tijd laten zien als een bekwaam politicus die het contact met bewoners en het bereiken van concrete verbeteringen altijd op de eerste plaats zette. Ook nemen we afscheid van onze fractievolger Anneke Arzbach. Anneke begon in 1998 en is sindsdien bijna altijd betrokken geweest bij de fractie, als volger, medewerker of raadslid. Ze was ongetwijfeld het meest ervaren lid van onze fractie en trad vaak op als ons politieke geheugen. De afgelopen jaren ondersteunde ze de fractie op allerlei gebieden, van wonen en ruimtelijke ordening tot duurzaamheid tot openbare orde en veiligheid. Daarbij is ze altijd op de eerste plaats een volksvertegenwoordiger gebleven die de mensen in de stad goed weten te vinden. We gaan Jasper en Anneke beiden enorm missen in de fractie en wensen ze veel geluk en succes met hun volgende stappen!