Kiezen of delen? ‘Niet de kwetsbare inwoners raken en cadeaus geven aan de bedrijven’

Door Ammar Selman op 18 september 2019

Vandaag vond het Koersdebat plaats waarin de politieke partijen hun visie konden delen over de voorgestelde bezuinigingen van de coalitie van D66, SP en GroenLinks. Fractievoorzitter Ammar Selman:

“Kiezen of delen

Voorzitter, allereerst wil mijn fractie via het college het ambtelijk apparaat complimenteren voor het harde werk, met als resultaat een duidelijk en inzichtelijk document zodat we vandaag het college richting kunnen geven. Het is duidelijk dat de ambtenaren niet naar het Democratiefestival zijn geweest maar keihard hebben gewerkt voor onze democratie, dank hiervoor. En ja voorzitter, het is kiezen of delen. Maar geloof me een stad die meer dan 2000 jaar oud is, kan deze tijden zeker doorstaan. Voorzitter, vandaag proberen alle fracties het college richting te geven. En hiermee maken we onze politieke keuzes kenbaar. Het is kiezen of delen: voor de PvdA is het duidelijk: we moeten financieel sterk blijven, én het sociaal beleid handhaven. Maar als we financieel sterk willen blijven, dan moet men echt keuzes durven maken en geen luchtbellen in de begroting zetten. En sociaal betekent voor de PvdA: mensen in een kwetsbare positie ontzien. Alleen dan bent u wat ons betreft als overheid sterk en sociaal. Het is kiezen of delen.

Inkomensverhogende maatregelen

We staan voor moeilijke bezuinigen. En voor de PvdA is het daarbij heel duidelijk: onze stad moet sociaal blijven. Maar dan moeten we enkele andere keuzes maken dan die het college nu voorstelt. Als we kijken naar wat het college kiest, dan vinden wij deze keuzes niet sociaal. Ik noem bezuinigingen op bijzondere bijstand niet indexeren (300), de Meedoenregeling (150), bezuinigen op CAZ (8 ton). Ik ga verder, het college kiest voor bezuinigingen op scholen en op wijkbudgetten (50), preventieve taken migranten en vluchtelingen stopzetten (25000). Wij vinden het echt niet uit te leggen als u daartegenover belastingverlaging (OZB) doorvoert voor niet-woningen. Dan pak je de Nijmegenaren die onze steun hard nodig hebben, én geef je cadeaus weg. Dat is niet sociaal. Er zijn andere keuzes mogelijk, maar dan moet je als college en coalitie over je eigen schaduw heen stappen en niet elkaar in de wurggreep houden. Het is kiezen of delen. Wat de PvdA betreft moeten eerst inkomensverhogende maatregelen worden uitgezocht. En daarbij bedoelen we niet de OZB-verhoging voor woningen.

Snijden in eigen vlees

De PvdA vindt ook dat wij als gemeente als eerste moeten durven te snijden in ons eigen vlees, de representatiekosten. Dat levert niet direct miljoenen op maar wij vinden dat we het aan de stad verplicht zijn ook daarmee een stap te zetten. Bovendien kennen steeds minder gemeentes een Nieuwsjaarsreceptie. De PvdA stelt verder ook vragen bij de snelle invoering van de voorgenomen Milieuzone in de binnenstad. Laten we daarmee even een pas op de plaats maken en wachten op landelijk beleid. We kunnen het geld daarna in één keer en slimmer uitgeven. De PvdA onderstreept het klimaatakkoord en blijft kritisch de energietransitie volgen. Wij zullen daarbij er alles aan doen om deze transitie betaalbaar te houden voor alle Nijmegenaren. Want het draagvlak is hierin van levensbelang.

Laten we de verantwoordelijkheid nemen

Het is moeilijk aan Nijmegenaren uit te leggen dat wij als stad fors moeten bezuinigen in een tijd dat het economisch beter gaat. De coalitie wijst daarvoor naar Den Haag. Als PvdA zeggen we: we weten allemaal hoe de systematiek van het rijk werkt. Dan moet je maar voorzichtiger begroten. Alleen wijzen naar Den Haag is te makkelijk. De mensen in onze stad die onze steun hard nodig hebben, voelen het straks direct in hun portemonnee. Daar moeten we mee aan de slag. En niet steeds als het moeilijk wordt naar Den Haag wijzen. Neem de verantwoordelijkheid en doe wat nodig is voor onze stad. Voor ons is het klip en klaar: in moeilijke tijden gaan we niet de ene helft van de klas trakteren en van de andere helft iets wegnemen.

Het is kiezen of delen”

Ammar Selman

De achtergrond van Ammar Selman “Ik heb me in de afgelopen 8 jaar als gemeenteraadslid sterk gemaakt voor het wegwerken van taal- en ontwikkelingsachterstanden bij kinderen, toegankelijke zorg, goed functionerende sociale wijkteams en een Veilig Thuis. Voor nieuwkomers sta ik voor goed taalonderwijs zodat ze een goede start hebben in onze samenleving. Ik wil goede

Meer over Ammar Selman