Gratis met de bus naar de stad voor mensen met kleine beurs

20 maart 2018

Nijmegen – Mensen die het niet breed hebben, mogen voortaan gratis met de bus naar de binnenstad. Dat voorstel doet de PvdA Nijmegen om het centrum toegankelijk en aantrekkelijk te houden voor iedereen. PvdA lijsttrekker Ammar Selman: “Ons mooie stadscentrum is van iedereen, en moet dus ook voor iedereen toegankelijk zijn. Het mag geen recreatieoord voor welgestelden worden.”

Selman: “Veel mensen in de omliggende wijken komen zelden tot nooit in het centrum, simpelweg omdat ze in de knel komen met de kosten voor het openbaar vervoer, van en naar de binnenstad. Ik hoor het steeds vaker in de wijken waar we langs de deuren gaan: mensen blijven liever thuis omdat de financiële drempel om naar de stad te gaan simpelweg te hoog wordt. En onbetaalbaar is onbereikbaar, dus daarom willen we gratis busvervoer naar het centrum voor mensen met een krappe beurs.”

Het gevaar van een tweedeling tussen binnenstad en de wijken eromheen ligt op de loer. Selman: “Als mensen bewust op hun plek blijven omdat ze zich belemmerd voelen door kosten, creëren we een tweedeling in de stad die we absoluut niet moeten willen. Er ontstaat een soort onzichtbaar hek om de stad dat mensen die net wat minder te besteden hebben buiten houdt. Zo creëren we een stad waar iedereen op z’n eigen stekje blijft en de binnenstad straks iets is voor mensen die zich het kunnen veroorloven er te zijn. Dan zijn we ver van huis.”

Het voorstel is dat ongeachte leeftijd iedereen het zich moet kunnen veroorloven naar de stad te gaan. Selman: “‘Door het los te koppelen van leeftijd geef je iedereen die graag het centrum in wil maar dat niet altijd kan, de mogelijkheid alsnog volwaardig mee te doen.”

Goede en betaalbare verbindingen met de binnenstad zorgen er voor dat het centrum toegankelijk blijft. Selman: “Met een gratis bus voor mensen met een kleine beurs houden we het centrum open voor iedereen. Gratis busvervoer zorgt voor meer mobiliteit, meer sociaal verkeer en zorgt er voor dat ons mooie stadscentrum toegankelijk blijft voor alle Nijmegenaren.”