Een bewogen raadsvergadering met oude moties en nieuwe kansen

2 februari 2023

Afgelopen woensdagavond (1 februari) vond de eerste raadsvergadering van het jaar 2023 plaats. Een intensieve avond met veel dossiers. Hieronder volgen enkele van onze bijdragen:

📮 De Ja-Ja sticker

Onze motie samen met GroenLinks uit 2016 (!) over de invoering van de JA-JA sticker komt nu eindelijk tot uitvoering. In het nieuwe systeem betekent geen sticker op je voordeur dat je ook geen reclamefolders ontvangt. Als je die toch wel wilt ontvangen moet je dus een JA-JA sticker op je deur plakken. Wellicht klinkt dat niet als een ontzettend spannende maatregel, maar onderschat de impact niet! Het bespaart inkt, brandstof en tot wel 723 ton aan papier per jaar. Het levert dus resultaten op voor de verduurzaming van de stad. Iets waar we blij mee zijn en ons hard voor inzetten.

🏠 Kraken en leegstaand

Naar aanleiding van onze motie over kraken uit november en door de recente kraakactie in de Molenstraat heeft onze fractievoorzitter Charlotte Brand vragen gesteld aan het college. Daarin vragen we, samen met PvdD en GroenLinks, naar de prioritering van het voorkomen van leegstand. We wachten daar het antwoord op af van het college. Lees alle vragen hier.

💶 Energiearmoede

Vorig jaar heeft de raad breed ingestemd met een pakket aan maatregelen om armoede door de energiecrisis te voorkomen. Waaronder het door ons geïnitieerde noodfonds. Echter, nu we een paar maanden verder zijn, maakt ons raadslid Adam Galijasevic zich zorgen of dit geld daadwerkelijk wel goed terecht komt. Met het noodfonds moeten we mensen helpen voordat ze in schulden terecht komen. Preventief. Het kan niet zo zijn dat iemand zijn verwarming uit doet om de boodschappen te kunnen betalen. Volgens de PvdA moeten mensen in deze situatie, dus voordat ze schulden zijn aangaan, al bij het noodfonds terecht kunnen. Ondanks dat het voorkomen van energiearmoede precies is waar het noodfonds voor is gemaakt, gaat het college hier niet in mee.

♿️ Toegankelijkheid

Nijmegen moet voor iedereen toegankelijk zijn. Toegankelijkheid is niet de sluitpost maar het startpunt volgens ons raadslid Maartje Maas. Toch raakt dit onderwerp nog te vaak ondergesneeuwd en komt het onderaan de agenda terecht. We hebben twee moties gesteund om ervoor te zorgen dat de aangekondigde startnotitie van het college toegankelijkheid integraal oppakt. Als het toch niet lukt een bouwproject toegankelijk te maken, laat het college op tijd aan de raad weten waarom niet.

❄️ MKB en het Winterfonds

In de provincie heeft de PvdA onder meer samen met de VVD een Winterfonds beschikbaar gesteld om te voorkomen dat maatschappelijke en publieke voorzieningen om vallen door torenhoge energiekosten. Dat het midden-en-kleinbedrijf ook een aanvraag voor dit fonds mocht doen was onderdeel van het voorstel. Onze gemeente heeft 850.000 euro uit dat winterfonds ontvangen, maar het college wilde bedrijven geen toegang geven tot het noodfonds. Ons raadslid Adam Galijasevic en de rest van de fractie vinden het belangrijk dat kleine lokale ondernemers die in de problemen komen ook recht hebben op hulp. De wethouder heeft slecht gecommuniceerd richting de raad over die acht en halve ton, waar hij zijn excuses voor heeft aangeboden. Hij komt ook terug op zijn besluit: vanaf nu kan het MKB een aanvraag doen op het geld afkomstig uit het Winterfonds. Goed om te horen dat het plan nu dus daadwerkelijk wordt uitgevoerd.

Dit waren enkele van onze bijdragen. We blijven de onderwerpen in de gaten houden. Op naar de raadsvergadering van 1 maart!