Samen vooruit | Ammar Selman over de koers van Nijmegen

Door Ammar Selman op 23 juni 2021

Het college van burgemeester en wethouder presenteerde deze week hun koersdocument. Onze fractievoorzitter Ammar Selman vertolkte in de raad de kijk van de PvdA op de koers van Nijmegen.

Als ik aan de afgelopen coronaperiode denk, dan komt één woord bij mij naar boven.  Samen. Samen met onze geliefden hebben we de tijd doorgebracht. Samen met onze buren hebben we gekeken hoe we elkaar kunnen helpen als dat nodig is. Samen hebben we onze lokale ondernemers gesteund. Wij hebben hier in dit huis samengewerkt om steun te kunnen bieden aan de Nijmegenaren die hard getroffen zijn door de akelige pandemie. En vandaag kijken we samen ondanks onze politieke verschillen vooruit. En bepalen we de koers voor de komende periode.

Wat ben ik trots op onze stad en haar inwoners. De oudste stad van Nederland die veerkrachtig genoeg is om in moeilijke tijden alles op alles te zetten, om koers te houden en zoveel mogelijk de problemen van de mensen in onze stad op te lossen. Het was prachtig om te zien dat de meeste oplossingen zijn geboden door onze stadgenoten onderling en niet een zozeer door de overheid.

Maar de uitdagingen waar de overheid een oplossing voor moet vinden zijn er zeker ook. Ik noem de woningnood, het klimaat, en kansenongelijkheid.

Wonen

De PvdA heeft zich steeds sterk ingezet voor meer sociale en betaalbare woningen. We hebben in de afgelopen periode tal van voorstellen ingediend om dit doel te realiseren. We zijn blij dat er onlangs nog een meerderheid was voor onze motie om ook met ontwikkelaars afspraken te gaan maken over het percentage sociale en middeldure huur. Starters zijn nu kansloos op de woningmarkt. Daarin zien we de kansenongelijkheid op zijn lelijkst. Als je vermogende ouders hebt, dan heb je wel een kans. Anders niet. Het kan ons niet snel genoeg gaan om betaalbare woningen te realiseren. Kijk hierbij naar de bestaande stad, wees creatief en durf de onbegane wegen te bewandelen.

Duurzaamheid

Om een betere leefwereld voor onze kinderen en kleinkinderen achter te laten, hebben we nu geen tijd te verspillen. Voor het behalen van onze doelen op het gebied van duurzaamheid moet de gemeente samen met de inwoners optrekken. Mensen moeten de voordelen van de duurzame stad zien, en voelen. Betere communicatie en uitleg over de benodigde stappen van de verduurzaming van onze stad is cruciaal voor het draagvlak.

Duurzaamheid mag niet alleen maar voor de Happy Few haalbaar zijn. De betaalbaarheid is een stevige voorwaarde om mee te kunnen doen. Pas dan kan de overgrote meerderheid de energietransitie omarmen en blijft er niemand achter.

Kansenongelijkheid

Niemand in de raad wil de kansenongelijkheid in stand houden, tenminste daar mag ik van uitgaan. Wat de PvdA betreft moet de overheid er alles aan doen om de kansenongelijkheid te bestrijden. In het onderwijs, op de woningmarkt, en op de arbeidsmarkt. Wij vragen het college om extra inzet te tonen om kansenongelijkheid aan te pakken.

Het college wil terecht extra aandacht besteden aan het samenbrengen van vraag en aanbod op de arbeidsmarkt. We willen het college daarom nogmaals oproepen extra in te zetten op het uitvoeren van de motie van de PvdA om werknemers die hun baan verliezen door corona, zo goed mogelijk te begeleiden naar werk in sectoren waar juist een tekort aan handen is, zoals de zorg en het onderwijs. Bied mensen scholing, werk naar werk trajecten en zet in op het matchen van vaardigheden en behoeften. Zo kunnen we deze crisis benutten om onze inwoners snel te laten instromen naar een mooie en duurzame baan in een kansberoep.

De PvdA wil het college tenslotte nadrukkelijk vragen om de voorzieningen op peil te houden en aandacht te hebben voor delen van onze stad die bepaalde voorzieningen niet kunnen missen, zoals Dukenburg en Lindenholt. Zo houden we heel Nijmegen aantrekkelijk om in te wonen en gaan we de tweedeling in de stad tegen.

De PvdA zal constructief meedenken en vanuit deze bril de volgende begroting beoordelen. Want uiteindelijk geven we samen onze stad koers en richting.

Ammar Selman

De achtergrond van Ammar Selman “Ik heb me in de afgelopen 8 jaar als gemeenteraadslid sterk gemaakt voor het wegwerken van taal- en ontwikkelingsachterstanden bij kinderen, toegankelijke zorg, goed functionerende sociale wijkteams en een Veilig Thuis. Voor nieuwkomers sta ik voor goed taalonderwijs zodat ze een goede start hebben in onze samenleving. Ik wil goede

Meer over Ammar Selman