Waarom is een studie belangrijk?

7 april 2017

Goed onderwijs is belangrijk. Dat hoor je wel vaker zeggen. En eigenlijk is iedereen het er wel mee eens. Maar waarom is dat eigenlijk zo? Wat is het belang van een studie of opleiding?

Een studie zorgt voor brood op de plank

Een studie leidt je op voor een beroep. Zo kun je je eigen geld verdienen en in je onderhoud voorzien. En dat is wel zo prettig. Je hand moeten ophouden, doe je alleen als het echt niet anders kan.

Bovendien geldt: hoe hoger je opleiding, hoe hoger je loon. Dat betekent niet dat iedereen naar de universiteit hoeft. Met een extra studie of een niveautje hoger kun je ook al meer geld verdienen. Soms moet je er bij je baas wel over zeuren. Dan kan een vakbond of het ombudsteam [ [email protected] ] je misschien helpen.

Een studie zorgt voor een goed leven

Naast geld verdienen is goed onderwijs om nog een reden belangrijk. Het draagt bij aan jouw geluk. Dat klinkt misschien wat raar. Maken strenge leraren, huiswerk of spannende examens een mens gelukkig? Ja! Dat komt natuurlijk doordat je na een studie geld kunt verdienen. Hiermee kun je dingen kopen waar je gelukkig van wordt. Een goed huis, af en toe een vakantie of een uitje, lekker eten.

Maar nog belangrijk is dat een studie jou baas in eigen leven maakt. Met een goede opleiding heb je de wereld een beetje onder controle. Jij kunt wat! En maakt je baas jou het leven zuur? Dan ga je met een diploma op zak zo naar een ander bedrijf om daar je geld te verdienen. Met een studie heb je wat te kiezen.

Goed onderwijs haalt het beste in jezelf naar boven. Je kunt je eigen geld verdienen, maar je wordt er ook nog eens een gelukkig mens van. Daarom is een studie zo belangrijk.