Zorg in de buurt

De buurtzorg is enorm belangrijk. We maken ons daarom zorgen om de aanbesteding daarvan aan een marktpartij. De gemeente moet de regie blijven nemen, waarbij de gezondheid van mensen leidend is, niet de markt.

De gemeente Nijmegen ontwikkelt wijkgerichte zorg, waarbij de hulpvragen
in samenhang in basisteams bekeken en aangepakt worden. Maar gemeenten
krijgen veel te weinig budget van de regering voor deze basiszorg. De aanpak
per wijk of buurt is wat de PvdA betreft goed, maar de uitvoering komt niet uit
de verf. De huidige coalitie van GroenLinks, D66 en SP hinkt op twee gedachten
en dat werkt niet. Het college besteedt de wijkgerichte zorg nu uit aan één
marktpartij met als doel kwaliteit te waarborgen en wachtlijsten niet te laten
oplopen. Als de beoogde resultaten echter niet gehaald worden, is bijsturen
moeilijk.

Voor de recente uitbesteding zijn onderzoekers en adviseurs ingehuurd die
veel hebben gekost. Dit geld had ook besteed kunnen worden aan de zorg en
hulpverlening voor Nijmeegse burgers, en met name die voor de jongeren.
Een evaluatie moet inzicht geven of de beloofde kwaliteitsverbetering
gerealiseerd wordt. Als dat niet zo is ligt aanpassing van deze aanpak voor de
hand.

Het werkt beter als het gemeentebestuur voordat opdracht gegeven wordt,
goed in beeld brengt wat de belangrijkste problemen per wijk zijn en welke
meetbare gezondheidsdoelen gehaald moeten worden. Vanwege beperkte
middelen moeten er keuzes worden gemaakt, waarbij wij belangrijk vinden dat
het geld vooral gaat naar de wijken en groepen die een achterstand hebben.
Daarvoor is een gezondheidsagenda per wijk nodig. Op basis daarvan worden
opdrachten aan instellingen verleend en wordt goed gemonitord of de doelen
gehaald en de euro’s doelmatig besteed worden. De gemeente moet dus
meer investeren in het krijgen van inzicht in zorgvragen in de stad en in het
beoordelen of het uitgevoerde werk ook werkelijk gezondheidswinst in de
wijken oplevert. Dat vraagt een stevige rol van de gemeente als regisseur en een
bestuur en ambtelijke organisatie die dat proces goed kunnen aansturen. Het
geld dat nu aan externe adviseurs wordt besteed kan daarvoor worden gebruikt.

De PvdA heeft zich de afgelopen raadsperiode met succes ingezet voor het
openhouden van de tippelzone aan de Nieuwe Marktstraat. De zone biedt
sekswerkers een veilige en gereguleerde omgeving. Sluiten lost niets op
en maakt het werk van deze vrouwen alleen maar gevaarlijker doordat ze
onzichtbaar worden en vaak in de illegaliteit terechtkomen met alle risico’s
van dien. Een betere zorgaanpak en afstemming tussen de verschillende
zorgaanbieders is een extra ondersteuning voor de vrouwen.

De PvdA vindt dat de gemeente zich niet in de eerste plaats moet laten sturen
door wetten en financieringsstromen, maar meer moet uitgaan van hulpvragen
van doelgroepen en buurten. De gemeente moet uitgaan van wat wél kan en
kijken waar de meeste welzijns- en gezondheidswinst te behalen is. Bouwen
op de krachten en mogelijkheden die een individu, een gezin, een wijk wél
heeft. En veel flexibeler meebewegen met initiatieven in de stad, zoals de
burgerinitiatieven in Lindenholt.

Ouders met opvoedvragen moeten terechtkunnen bij medeopvoeders, zoals
familie, buren, leraren, de kinderopvang en lokale sport- en cultuurverenigingen.
Een sterke pedagogische basis biedt ouders steun en voorkomt dat alledaagse
hulpvragen meteen als jeugdzorgproblemen worden gezien. Door te investeren
in een sterke pedagogische basis kunnen kleine problemen snel worden
opgelost en wordt voorkomen dat ze uitgroeien tot grote problemen. Hierdoor
komt bij de zwaardere jeugdzorg meer tijd en ruimte om de meest kwetsbare
kinderen, met de meeste complexe problematiek te helpen.

Waardering van de ervaring en vakkennis van professionals in het sociale domein
moet voorop staan en de gemeente moet erop toezien dat zorgaanbieders niet
gaan voor winstmaximalisatie, maar voor goede en effectieve zorg. De mensen
voor wie de zorg bedoeld is, moeten ook weten wat het aanbod is en hoe zij er
gebruik van kunnen maken. Wij willen de mensen die huiver hebben om een
beroep te doen op de zorg toch bereiken. Informatie geven en actief benaderen
van doelgroepen is een wezenlijke taak van de Stips en de basisteams. De
gemeente moet hen beter in staat stellen om deze opdracht goed uit te voeren.

Inwoners die vinden dat hun vraag niet goed beantwoord of behandeld wordt
moeten worden ondersteund bij het indienen van een klacht over de gemeente
of over instellingen die voor de gemeente taken uitvoeren. Wij willen dat de
gemeente daarvoor een ombudsfunctie instelt, zodat klachten onafhankelijk
worden beoordeeld en de belangenbehartiging goed geregeld wordt. De
ombudsfunctie zorgt voor tegenmacht en draagt bij aan goede en toegankelijke
zorg en ondersteuning.

Kernpunten van de PvdA:

  • Duidelijke rol van de gemeente als opdrachtgever voor basiszorg in de
    buurten op basis van een concreet geformuleerde gezondheidsdoelen.
  • De gezondheidsvraag van mensen is leidend, niet de markt.
  • Schaarse middelen naar buurten en doelgroepen met een achterstand.
  • Herwaardering van de ervaring en de vakkennis van professionals.
  • Goede informatie en actieve benadering voor doelgroepen en buurten.
  • Onafhankelijke ombudsfunctie voor gemeente en instellingen
Ammar Selman

Ammar Selman

De achtergrond van Ammar Selman “Ik heb me in de afgelopen 8 jaar als gemeenteraadslid sterk gemaakt voor het wegwerken van taal- en ontwikkelingsachterstanden bij kinderen, toegankelijke zorg, goed functionerende sociale wijkteams en een Veilig Thuis. Voor nieuwkomers sta ik voor goed taalonderwijs zodat ze een goede start hebben in onze samenleving. Ik wil goede

Meer over Ammar Selman