Geen zorgen? In gesprek over de toekomst van de zorg

Door Bram Steenbergen op 27 februari 2022

Wat zijn de belangrijkste uitdagingen voor de zorg in Nijmegen?

“Gemeente, laat de wachtlijsten niet oplopen.” Deze oproep deden verschillende mensen uit de praktijk, die zich op uitnodiging van de PvdA bogen over de vraag wat we de komende vier jaar voor de zorg in Nijmegen moeten doen. “Aanbestedingen maken veel kapot”, zegt Hans Spigt van Jeugdzorg NL, “het breekt veel formele en informele samenwerking af. Stel als gemeente goed vast welke resultaten je wilt bereiken met de nieuwe buurtteams en beoordeel ze daar regelmatig op”. De liberale koers van dit college leidt tot verdere verschraling van de zorg.

Extra investeringen in welzijn zijn nodig en effectiever om dure hulp vóór te zijn, vonden alle aanwezigen. “Het systeem is ingewikkeld”, zegt verpleegkundige Pauline Arts, “we hebben te maken met drie verschillende wetten en financiering. Dat gaat ten koste van goede zorg voor degene die dat nodig heeft.” Ontschotting is een van de belangrijke voorwaarden voor goede zorg. De kandidaten van PvdA Nijmegen nemen de aanbevelingen ter harte en hopen 16 maart genoeg stemmen te winnen om het beleid weer op het juiste pad te krijgen.