Het college heeft besloten om per 1 oktober de ingang van station Nijmegen aan de Tunnelweg definitief te sluiten. Als reden voor deze sluiting worden de hoge kosten en een gebrek aan gebruik opgegeven. De Nijmeegse fracties van de PvdA en GroenLinks vinden het belangrijk dat het station goed toegankelijk is, ook voor de inwoners van Nijmegen-West. Charlotte Brand (PvdA) en Sander van der Goes (GroenLinks) hebben daarom kritische vragen aan het college gesteld.
Anderhalf jaar geleden ging deze ingang al op slot. Aanleiding was het grote aantal zwartrijders, vernielingen en onveiligheid. Na een oproep uit de politiek werd er een proef gehouden om tijdens de spits de ingang open te houden op werkdagen. Nu de proef stopt en de ingang definitief sluit, kunnen reizigers pas in 2027 gebruik maken van een nieuwe ingang aan de westzijde.
De Nijmeegse fracties van de PvdA en GroenLinks willen van het college van burgemeester en wethouders weten of zij het belang van de ingang aan de Tunnelweg voor reizigers ten westen van het station erkennen. We zouden graag zien dat de proef tenminste met een half jaar verlengd wordt. De proef is voor een deel tijdens de coronacrisis uitgevoerd en is daarnaast niet duidelijk naar bewoners gecommuniceerd. Het lijkt voorbarig om te zeggen dat te weinig mensen van deze ingang gebruik willen maken. Verder willen de fracties weten hoe hoog de kosten precies zijn, hoe die nu verdeeld worden onder de verschillende partijen (NS, Prorail, gemeente), welke pogingen er zijn gedaan om de ingang op een veilige manier open te houden, en waarom deze pogingen geen succes zijn gebleken.