Bereikbaarheid en schone mobiliteit

Mobiliteit is een basisvoorwaarde voor een vitale stad. Dit kan niet zonder goede en veilige fietsroutes en investeringen in het openbaar vervoer.

Mobiliteit is een basisvoorwaarde voor een vitale stad. Nijmegen is een fiets- en
wandelstad en dat willen we graag zo houden. Enkele doorgaande fietsroutes,
zoals tussen het centrum en Dukenburg moeten verbeteren. Bij de drukste
punten waar fietsfiles ontstaan moet gekeken worden naar ongelijkvloerse
oplossingen. Er zijn nog wandel- en fietsroutes waar niet iedereen zich (sociaal-)
veilig voelt. Het is een voortdurend aandachtspunt om het veiligheidsgevoel op
openbare wegen en paden dag en nacht te waarborgen.

De woonwijken zijn zo veel mogelijk verkeersluw en het langzaam verkeer
staat daar op de eerste plaats. In de wijken wordt 30 km/u de norm. Voor de
wijkontsluitingswegen en de S100 wordt de snelheid bepaald door actuele
inzichten in verkeersveiligheid en doorstroming. Wij maken ons hard richting
de provincie om ook de provinciale wegen aan de rand van de stad, zoals de
gevaarlijke oversteekplaats bij de Ubbergseweg, veilig te maken.

Bereikbaarheid van de gehele stad en het centrum zijn belangrijk. Wij
onderkennen dat mensen soms de auto nodig hebben voor hun dagelijkse
bezigheden. Maar autoverkeer legt een enorm beslag op de schaarse ruimte in
de stad en dat heeft een prijs. Ook als alle auto’s emissievrij zijn moet het gebruik
daarvan worden beperkt. Wij willen vooral bevorderen dat mensen gebruik
maken van ander vervoer in de stad. Daarom stimuleren we projecten voor
deelauto’s en hubs waar gemakkelijk van vervoersmiddel gewisseld kan worden.

Een goed aanbod van collectief openbaar vervoer, inclusief Wmo-vervoer,
in alle wijken blijft een essentiële voorwaarde voor een bereikbare stad. De
stadsbus kan een belangrijke bijdrage leveren aan het personenvervoer en
het verminderen van de autodruk. Door betere busverbindingen kunnen we
Dukenburg en Lindenholt meer bij de stad betrekken. We denken aan nieuwe
vormen van betaalbaar OV, bijvoorbeeld in daluren of om het verdwijnen van
de bus uit het centrum voor mensen met een beperking op te vangen. Voor de
doorgaande buslijnen langs het centrum is onderzoek naar een extra bushalte bij
de Van Schevichavenstraat wenselijk. De huidige transferia werken onvoldoende.
Er moeten aantrekkelijke overstapplaatsen komen bij alle belangrijke
invalswegen, met goede busverbindingen naar centrale locaties zoals centrum,
universiteit en ziekenhuizen.

De zero-emissiezone die per 2025 wordt ingesteld voor het centrum, Hof van
Holland, en mogelijk Heijendaal heeft betere luchtkwaliteit als doel (CO2-
vrij). Maar schone voertuigen alleen zijn niet de oplossing; ook het aantal
verkeersbewegingen van vrachtwagens en bestelbusjes in drukke gebieden
moet minder worden. Dit kan door slimme bundeling van goederenstromen
via logistieke hubs. De gemeente moet de ontwikkeling daarvan ondersteunen,
bijvoorbeeld door het reserveren van goede locaties van waaruit de logistiek kan
worden georganiseerd.

Voor slimme en duurzame vervoersoplossingen is intensieve samenwerking met
de regio en provincie nodig.

Kernpunten van de PvdA:

  • Goede en veilige fietsroutes binnen de stad.
  • 30 km/h als norm voor alle woonwijken.
  • Openbaar collectief vervoer (o.a. stadsbus en Wmo-vervoer) versterken.
  • Deelauto’s, vervoershubs en gebruik van transferia stimuleren.
  • Goede voorwaarden creëren voor slimme stadslogistiek.
  • Regionale samenwerking versterken, vervoersautoriteit onderzoeken.
Ammar Selman

Ammar Selman

De achtergrond van Ammar Selman “Ik heb me in de afgelopen 8 jaar als gemeenteraadslid sterk gemaakt voor het wegwerken van taal- en ontwikkelingsachterstanden bij kinderen, toegankelijke zorg, goed functionerende sociale wijkteams en een Veilig Thuis. Voor nieuwkomers sta ik voor goed taalonderwijs zodat ze een goede start hebben in onze samenleving. Ik wil goede

Meer over Ammar Selman