Held Lizan Jespers

Genomineerd als wijkheld omdat zij zich als verpleegkundige bij het Radboud UMC iedere dag inzet voor haar patiënten.

Lizan Jespers – 22 jaar – is een vrolijke verschijning. Met een grote glimlach en onophoudelijk enthousiasme vertelt ze over haar werk. Ze is zichtbaar trots. Mensen helpen als ze op hun kwetsbaarst zijn, dat is uiteindelijk waar het werk van verpleegkundige om draait. Niet alleen helpt Lizan mensen door lastige fasen in hun leven. Net zo goed is ze het luisterende oor voor de patiënt en diens familie. Het is mensenwerk, en ieder mens verdient de aandacht en de zorg die hij/zij nodig heeft.

En daar wringt een beetje de schoen. De verpleegkundige zou volgens ons meer waardering moeten krijgen dan het geval is. Het is veel meer dan mensen wassen. Het is er zijn voor de mensen en zorgen dat ze weer beter worden. Iedereen in het Radboud UMC zet zich met ongelofelijke passie in. Er zijn echter veel mensen tekort in de zorg. ‘Meer handen aan het bed’ zijn van onvoorstelbare waarde. Alleen op die manier houden we de zorg in Nederland op het niveau dat we graag willen.

Aan Lizan zal dit overigens niet liggen. Of het nu haar vierde nachtdienst op rij is, of dat ze met patiënten de Via Gladiola bezoekt, Lizan is onvermoeibaar. En dat maakt haar onze held. Iets moois doen voor mensen: gewoon, omdat het goed voelt.