Werkgroep Duurzaamheid

De PvdA Nijmegen heeft sinds 2018 een werkgroep duurzaamheid. Max van Leeuwen is de coördinator van deze werkgroep, die bestaat uit een drietal subgroepen: De transitie Nijmegen van het gas af,  Schone lucht en mobiliteit en de adaptatiemogelijkheden in Nijmegen bij klimaatverandering.

Duurzaamheid is een belangrijk thema. Het grijpt in op ontzettend veel onderdelen van het gemeentelijk beleid. Wil jij meedenken en meedoen op het thema duurzaamheid? Dat kan, ga daarvoor naar onze ‘Doe mee!’ pagina.

Nijmegen van het aardgas af, hoe gaan we dat doen?
Op dit moment is het belangrijkste thema binnen onze werkgroep: Nijmegen van het aardgas af. Bijna net zo snel als Nijmegen in de jaren zestig op de aardgasbel werd aangesloten, moeten we nu weer van het gas af. Ons eigen gas raakt op en gas verbranden brengt te veel CO2 in de atmosfeer. Hoe gaat Nijmegen dat doen en hoe kan de PvdA een rol van betekenis hierin vervullen. De warmtevisie van de gemeente Nijmegen beschrijft de route naar een aardgasvrij Nijmegen.

In 2045 moeten we het voor elkaar hebben. Nijmegen wil dan energieneutraal en aardgasvrij zijn. Hoe, en vooral ook hoe snel we zonder aardgas kunnen, daar wordt in Nijmegen nog druk over nagedacht. Wel is al duidelijk dat we op alle fronten energie moeten besparen en schone alternatieven moeten inzetten. Het succes van de operatie kan niet afhangen van één enkele oplossing. Er zal een brede waaier aan technieken gelijktijdig moeten worden uitgerold. De Partij van de Arbeid wil nauw betrokken zijn bij de transitie en wil daar zoveel mogelijk leden bij betrekken. Jouw input is dan ook zeer welkom! Wil je op de hoogte blijven van het aardgasdossier? Meld je dan hieronder aan voor onze nieuwsbrief door contact met ons op te nemen:

Laat uw informatie achter

• Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.