Zeker zijn van taalactiviteiten voor kinderen en hun ouders

PvdA Nijmegen is trots op wat er gebeurt in de wijken voor kinderen. Zeker op het gebied van taalontwikkeling is er een groot en groeiend aanbod. De vraag is groot, want er zijn veel kinderen die met een taalachterstand op school beginnen. Niet alle ouders beseffen dat taal de sleutel is tot het onderwijs en later werk.
  • De gemeente stimuleert de samenwerking van scholen, kinderopvang, sportclubs, culturele instellingen en wijkverenigingen in brede scholen.
  • De gemeente financiert structureel het project Bibliotheek op school, dat is gericht op leesvaardigheid en digitale geletterdheid van de basisschoolkinderen én hun ouders.
  • De gemeente steunt ook het initiatief van de Nijmeegse beweging (digitale) geletterdheid om Bibliotheek op school door te trekken naar het vervolgonderwijs, met aandacht voor lezen en mediawijsheid.
  • De gemeente trekt extra subsidie uit voor kleine, eenvoudige, goedkope projecten op het gebied van taalontwikkeling, zoals de Voorleesexpress. Vrijwilligers lezen hierbij aan huis voor aan kinderen en hun ouders.