Zeker zijn van goede verbindingen met Duitsland

PvdA Nijmegen wil dat onze stad goede verbindingen heeft met Duitsland. Wij zijn één Europa en Nijmegen ligt dichter bij veel grote steden in het Ruhrgebied dan bij de Randstad. Maar het spoor wordt al 25 jaar niet meer bereden en de N325/B9 loopt dood in een weiland. De grootste economie van Europa ligt om de hoek, maar Nijmegen staat er met de rug naartoe. Al jaren werkt PvdA Nijmegen met de Duitse SPD, met andere PvdA-afdelingen, andere partijen, gemeenten en natuurclubs samen voor een groene verbinding met Kleef.
  • De treinverbinding met Kleef komt er. Ook in Duitsland en in Berg en Dal staan de meeste seinen op groen.
  • De stations van Nütterden, Donsbrüggen, Kranenburg en Groesbeek gaan werken als een transferium voor Nijmegen, zodat er minder auto’s rijden rond het centrum en op campus Heijendaal.
  • Het centraal station moet voor deze treinverbinding worden aangepast. Ook krijgt het een nieuwe uitgang aan de westkant. Dat is een mooi moment om het mooiste station van Nederland uit 1894 te herbouwen als een aantrekkelijke Poort naar Europa. Leerlingen van het ROC hebben hier een schitterend leer-werktraject aan. Dit project wordt meegenomen bij de (Europese) financiering van de spoorlijn.
  • Als de treinverbinding er is, pakken we de auto- en busverbindingen naar Duitsland aan.