PvdA borgt sociaal parkeren in Nijmegen

Door Ammar Selman op 28 november 2020

Eindelijk behandelde de raad deze week de langverwachte parkeernota 2020-2030. Na het lanceren van de plannen van het college eerder dit jaar, vroeg de PvdA via onder meer sociale media naar de meningen van inwoners. Daarop kwamen heel veel reacties! De reacties varieerden tussen ‘ja liever gister dan vandaag’ en ‘echt niet’. We verzamelden alle opmerkingen uit de stad en zetten die deze week om in een aantal concrete voorstellen. Deze werden stuk voor stuk aangenomen in de gemeenteraad waardoor een sociaal parkeerbeleid 2020-2030 serieus geborgd wordt!

Het conceptvoorstel Parkeren 2020-2030: twee pluspunten

Wij zagen als PvdA in het conceptvoorstel twee pluspunten:

  • Veel inwoners krijgen een goedkopere vergunning
    Woon je bijvoorbeeld in het centrum van de stad, dan kost je eerste vergunning voortaal 4 euro, in plaats van 15 euro per maand. Een gigantische verlaging voor 6000 huishoudens!
  • Het voorstel maakt goedkoper bouwen voor de sociale huurder mogelijk, waardoor de huren lager worden.

Toch waren we niet tevreden en wilden we de plannen verbeteren, op een constructieve manier.

Onze plannen voor een socialer parkeerbeleid

Bewoners die wonen in de nieuwe gebieden waar betaald parkeren ingevoegd wordt en hun bezoekers, mogen wat ons betreft niet voor hoge kosten komen te staan. Daarom dienden we de volgende amendementen en moties in.

Een vergunning voor slechts 1 euro

In de nieuwe gebieden de eerste vergunning tegen een symbolisch bedrag van 1 euro aan te bieden.

Geen drempels om op bezoek te komen

Mantelzorgers en frequente bezoekers van bewoners mogen geen drempel ervaren om op bezoek te komen. Daarom riepen we op tot een gratis vergunning voor mantelzorgers én het verhogen van het aantal bezoekersuren.

Oppassende opa’s en oma’s of
andere frequente bezoekers van
onze inwoners, mogen geen financiële
drempel ervaren om geregeld
op bezoek te komen.

Een maatwerkoplossing voor ondernemers

Voorafgaand aan het invoeren van betaald parkeren in de genoemde wijken willen we dat de gemeente samen met ondernemers in het gebied tot een maatwerk-oplossing komt, waardoor kortdurend parkeren voor klanten en bezoekers mogelijk blijft en er voldoende draagvlak ontstaat bij de ondernemers.

Is een voordelig busabonnement een alternatief voor een auto?

Het OV en deelmobiliteit zou voor sommige inwoners een alternatief kunnen zijn voor een auto (dus parkeervergunning). We vroegen daarom om dat te onderzoeken en in het onderzoek mee te nemen of een voordelig busabonnement wellicht helpt om mensen te stimuleren meer gebruik te maken van het OV.

Een kleiner gebied betaald parkeren & uitbreidingsdemocratie

Er was in de conceptplannen een gebied aangewezen om betaald parkeren in te voeren van 500 meter. We stonden erop dit gebied met 200 meter verkleinen: naar 300 meter. Betaald parkeergebieden worden wat ons betreft pas groter als de meerderheid van de buurt (>50%) aangeeft dat ze last heeft van vreemdparkeerders. Inwoners bepalen zo in de toekomst zelf over het parkeren in hun wijk en zijn altijd verzekerd van een eigen parkeerplaats.

In de raad werden al deze moties aangenomen! Op naar een sociaal parkeerbeleid waarbij inwoners baas worden in eigen buurt en zeker kunnen zijn van een parkeerplaats.

Meer informatie

Ammar Selman

Ammar Selman

De achtergrond van Ammar Selman “Ik heb me in de afgelopen 8 jaar als gemeenteraadslid sterk gemaakt voor het wegwerken van taal- en ontwikkelingsachterstanden bij kinderen, toegankelijke zorg, goed functionerende sociale wijkteams en een Veilig Thuis. Voor nieuwkomers sta ik voor goed taalonderwijs zodat ze een goede start hebben in onze samenleving. Ik wil goede

Meer over Ammar Selman