Nieuws uit de fractie – Tippelzone, Teersdijk en Gazprom

Door Bram Steenbergen op 12 maart 2022

Op 9 maart vond de laatste gemeenteraadsvergadering voor de verkiezingen plaats. Het was de laatste bijeenkomst in deze samenstelling en voor veel raadsleden die zich niet meer verkiesbaar stellen ook meteen hun afscheid. Ondanks dit alles was er een volle agenda.

Eén van de belangrijkste onderwerpen was wat ons betreft de tippelzone. Het college had een aantal weken terug opnieuw een sterfhuisconstructie voorgesteld, waarbij er geen nieuwe pasjes meer uitgegeven zouden worden aan Nijmeegse straatsekswerkers, met als uiteindelijke doel het sluiten van de zone. De PvdA verzet zich hier fel tegen. De tippelzone biedt de vaak kwetsbare sekswerkers een veilige werkplek waar ze in het zicht blijven van hulpverleners en toegang hebben tot de nodige zorg. Als de loods wordt gesloten, zullen veel van deze vrouwen in de illegaliteit verdwijnen en zal hun situatie bijna zeker verslechteren. We hebben daarom een motie ingediend – samen met GroenLinks, de VVD, en GewoonNijmegen.NU – die opriep om de tippelzone open te houden, het aantal pasjes uit te breiden naar maximaal 55 en de privacy van de sekswerkers beter te waarborgen zodat werken bij de tippelzone laagdrempeliger wordt. Bovendien hebben we met deze motie geëist dat de openingstijden van de ‘huiskamer’ weer gelijk worden getrokken aan de openingstijden van de Tippelzone. Charlotte Brand: “Als ik op mijn werk ben, dan kan ik ook gewoon een kop koffie halen of naar de WC gaan. Het is niet te accepteren dat deze vrouwen dat niet mogen.” De motie werd door een meerderheid van de raad gesteund.

De raad stemde ook over een nieuw bestemmingsplan voor Dukenburg. Hierin staat dat er op het terrein ‘De Hippe Kip’ zich een aantal garagebedrijven mogen vestigen. Wij maken ons ernstige zorgen over deze plannen, omdat deze ruimte in de toekomst nodig zou kunnen zijn voor een uitbreiding van woonwagenkamp Teersdijk. De Raad van Europe, het College voor de Rechten van de Mens, en het Ministerie van Binnenlandse Zaken hebben allemaal geoordeeld dat er recht moet worden gedaan aan de cultuur van deze groep en dat gemeenten zich dus in moeten zetten om voldoende woonwagenstandplaatsen te realiseren. Er wordt momenteel gezocht naar een geschikte locatie voor uitbreiding en wij hadden graag gezien dat het terrein ‘De Hippe Kip’ tot die tijd vrij zou blijven. We dienden samen met de Partij voor de Dieren en de SP een motie in om dit te regelen, maar de motie haalde helaas geen meerderheid.

Een onderwerp dat de stad al een behoorlijke tijd bezig houdt is de geplande voetgangersbrug over de Waalhaven. Deze brug zou niet toegankelijk zijn voor mensen met een fysieke beperking. Ons standpunt is en blijft dat de brug alleen gebouwd mag worden als deze door iedereen gebruikt kan worden. We willen geen stad waarin steeds meer plekken en routes onbereikbaar zijn voor mensen met een beperking. Het college gaat onderzoeken of er door middel van een lift toch nog een oplossing gevonden kan worden. Wij hebben daarnaast met het CDA, de SP, GroenLinks, en de PvdD een motie ingediend om voortaan een kopje ’toegankelijkheid en inclusie’ aan ieder raadsvoorstel toe te voegen. De voetgangersbrug is een goed voorbeeld van wat er mis kan gaan als we niet alert blijven. We hopen met deze motie te bereiken dat we voortaan vooraf nadenken in plaats van achteraf onze excuses aanbieden.

Er lagen verder nog twee bestemmingsplannen voor. De eerste ging over de vernieuwing van het station. We hebben daarbij gepleit voor een toegankelijk station (door het eventueel toevoegen van een hellingbaan aan de westelijke ingang) met kunst van Nijmeegse kunstenaren, zodat het vernieuwde station een mooie en aantrekkelijke plek wordt voor iedere Nijmegenaar. Daarnaast hebben we een motie van de Stadspartij en het CDA mee ingediend om ervoor te zorgen dat omwonenden en ervaringsdeskundigen intensief bij dit project worden betrokken. We willen burgerparticipatie een serieuze invulling geven. Dat burgerparticipatie ook gronding mis kan gaan bleek wel weer uit de problemen bij Vossenlaan 44. Veel omwonenden voelen zich niet gehoord. We hebben het college opgeroepen om het participatieproces door een extern bureau te laten evalueren, zodat we niet nog een keer dezelfde fouten maken. Daarnaast dienden we samen met andere partijen enkele moties in om recht te doen aan een aantal wensen van de omwonenden. Zo moeten er brede groenstroken rondom de nieuwbouw komen en wordt er gekeken naar een manier om de verkeersveiligheid te verbeteren.

Het laatste onderwerp van de avond ging over het contract van de gemeente met Russische energieleverancier Gazprom. De fractievoorzitters van alle partijen hebben de wens uitgesproken om zo snel mogelijk het contract te verbreken, onder voorwaarde dat dit niet tot extra inkomsten voor Gazprom leidt en daarmee indirect de oorlog in Oekraïne financiert. De huidige wetgeving maakt het vrijwel onmogelijk om het contract open te breken zonder compensatiebetalingen aan Gazprom. Zolang de regels niet veranderen, is de meest waarschijnlijke uitkomst is dat we het contract in 2023 laten aflopen en vervolgens niet meer met Gazprom in zee gaan.