Museum Het Valkhof: Grote wensen, gebrekkige onderbouwing

Door Jasper Konijnenbelt op 5 maart 2021

Gister in de raad besloten we over het voorstel een slordige 16 miljoen euro aan gemeenschapsgeld te investeren in de aankoop en de verbouwing van Museum Het Valkhof. De investering wordt aan de gemeente terugbetaald door de huur die het museum gaat betalen. En wat de PvdA betreft is het museum deze investering meer dan waard.

Nijmegen is de oudste stad van Nederland. En bij zo’n stad hoort wat de PvdA betreft een museum, dat dit cultuurhistorisch verleden kan uitbeelden. Een publiekstrekker die ons rijke verleden laat zien aan onze inwoners, studenten, scholieren en bezoekers.

Echter: de cruciale factor om het voorliggende plan te doen slagen – zoals beschreven in het bedrijfsplan van het museum – is het volgende: het museum zal na de verbouwing structureel 125.000 bezoekers moeten trekken om de huur aan de gemeente te kunnen betalen en de investering van de verkoop en verbouwing terug te betalen. Een aantal, dat in het verleden slechts 2 keer gehaald is.

En voor de haalbaarheid van dat aantal in de toekomst ontbreekt vooralsnog voldoende onderbouwing. Relevante onderliggende stukken waren de raad daarbij niet eens toegekomen. In het bedrijfsplan – dat pas met de gemeenteraad gedeeld werd na er veelvuldig om gevraagd te hebben – en in de vergelijkingen met andere musea die er gemaakt worden, spreekt toch vooral de wéns om tot dat aantal bezoekers te komen. Die wens deel ik, ik gun het museum en onze stad dat succes.

Maar een wens wordt niet zomaar werkelijkheid. En een gedegen onderbouwing van de haalbaarheid, in de vorm van een onafhankelijk onderzoek, ontbreekt.

Daarom hebben we een motie ingediend, om: De directie van Museum Het Valkhof opdracht te geven de gestelde ambities voor de exploitatie in het bedrijfsplan door een onafhankelijke partij te laten onderzoeken op haalbaarheid van de gewenste bezoekersaantallen. En ook om te laten zien wat het financieel betekent als deze aantallen niet worden gehaald.

Om zo te komen tot een gedegen onderbouwing van de aankoop van het pand door de gemeente en daarmee grond te geven aan de financiële haalbaarheid van het onderliggend bedrijfsplan, zodat we er een gedragen en wel geïnformeerd besluit over kunnen nemen.

Een aantal partijen diende een motie in, om de investering in het museum te steunen, maar het museum verdere financiële hulp in de toekomst te ontzeggen. Ik heb sympathie voor die redenatie, want het zet een slot op de besteding van ongewenst veel gemeenschapsgeld, maar ik vrees dat dit het museum technisch niet helpt.  Wanneer men nu namelijk zegt ‘hier heeft u 16 miljoen maar daar blijft het bij voor de toekomst’ haalt men de benodigde flexibiliteit uit de toekomstplannen. Het laat de vogel vrij, maar met gekortwiekte vleugels. Als er dan in de toekomst financiële nood is, gaat de hand op de knip, met alle gevolgen van dien voor ons mooie museum.

De investering van de 16 miljoen mét de handrem op ondersteuning voor het museum in de toekomst, zoals hierboven beschreven, is aangenomen. Wij wilden meer onderzoek en dan vol vertrouwen stemmen voor een haalbaar plan (zónder financiële rem).

Desalniettemin zijn we blij dat het Valkhof zich nu kan richten op de toekomst. We hopen van harte dat het benodigde aantal bezoekers vanaf 2025 gehaald gaat worden en we allemaal kunnen genieten van de kunsthistorische schatten, van de Oudste Stad van Nederland.

Jasper Konijnenbelt

Jasper Konijnenbelt is in juni 2020 aangesteld als raadslid voor PvdA Nijmegen. Jasper (37) is geboren en getogen Nijmegenaar, woont met zijn vrouw en twee kinderen in Lent en is naast zijn werk als raadslid werkzaam als woordvoerder bij Rijkswaterstaat. Ammar Selman: ‘Jasper is bepaald geen onbekende binnen onze mooie partij. Hij werkte als persvoorlichter

Meer over Jasper Konijnenbelt