Minimumloon naar 14 in Nijmegen | Gemeente werkt niet mee

Door Jasper Konijnenbelt op 12 december 2020
Een aantal maanden geleden riepen de PvdA, Groenlinks en SP de gemeente Nijmegen op om hun medewerkers betaal minimaal 14 euro voor hun werk te betalen, in plaats van het huidige minimumloon van een tientje. De oproep was onderdeel van de campagne Voor 14, een landelijke actie voor het verhogen van het minimumloon naar 14 euro.

Het college legt raadsbesluit naast zich neer

De motie werd aangenomen, maar het college onlangs weten het raadsbesluit naast zich neer te leggen en de medewerkers met een minimumloon niet meer te willen betalen voor hun werk. Reden? ‘Dan wil iedere werknemer plots meer en dat brengt het hele ‘loongebouw’ in gevaar’. Pertinente onzin natuurlijk.

Solidariteit ten spijt

Vakbond FNV toonde al eerder aan dat werknemers onderling een grote solidariteit ten toon spreiden en collega’s die hard werken weinig geld juist iets extra’s gunnen. Als de mensen op het minimum meer krijgen, is dat vaak goed voor iedereen en een kwaliteitsimpuls de hele organisatie. Het stut de bodem van het loongebouw en biedt meer zekerheid voor álle medewerkers.

Minimumloon betalen is een keuze

Het staat werkgevers vrij om hun werknemers meer te betalen of betere arbeidsvoorwaarden aan te bieden. Dat is een keuze. Net zoals de keuze dat niet te doen. En daar zullen we het stadsbestuur op aanspreken. Zo lang het nodig is.

Practice what you preach

Het andere onderdeel van de motie riep het college op om in DEN Haag te pleiten voor een minimumloon van 14 euro. Dat doet het college wel, maar zelf het goede voorbeeld geven ho maar. Een scheve interpretatie van de oproep, die niets meer dan een scheef gezicht waard is. Onze actie gaat daarom door. Voor 14.
Bron: De Gelderlander, december 2020
Jasper Konijnenbelt

Jasper Konijnenbelt is in juni 2020 aangesteld als raadslid voor PvdA Nijmegen. Jasper (37) is geboren en getogen Nijmegenaar, woont met zijn vrouw en twee kinderen in Lent en is naast zijn werk als raadslid werkzaam als woordvoerder bij Rijkswaterstaat. Ammar Selman: ‘Jasper is bepaald geen onbekende binnen onze mooie partij. Hij werkte als persvoorlichter

Meer over Jasper Konijnenbelt