PvdA Nijmegen stelt vragen over loonkloof bij de gemeente

Door Bram Steenbergen op 8 maart 2022

Geen loonkloof in de gemeentelijke organisatie? Laat maar zien! PvdA Nijmegen stelt vragen aan het college.

Nederlandse vrouwen verdienen nog steeds minder dan hun mannelijke collega’s. Ook voor hetzelfde werk. Vaak blijft deze beloningsdiscriminatie echter verborgen, omdat werkgevers geen onderzoek doen naar de beloningsverschillen binnen hun personeel. ‘Toch niet bij ons?’ is vaak de gedachte. Desondanks komen na intern onderzoek vaak onverwachte verschillen in beloning tussen man en vrouw tevoorschijn. Daarom vraagt Charlotte Brand, fractievoorzitter en lijsttrekker van de PvdA Nijmegen samen met (kandidaat)-raadsleden Maartje Maas, Ammar Selman, Mika Kraft, Jasper Konijnenbelt en Anneke Arzbach het college om te laten onderzoeken of er binnen de gemeentelijke organisatie van Nijmegen sprake is van een loonkloof tussen de mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Brand: ‘Meten is pas echt weten, zo blijkt. En pas wanneer verschillen bekend zijn, kan er iets aan gedaan worden.’ Maas vult aan: ‘Gelijke betaling voor hetzelfde werk moet de norm zijn, zeker ook bij gemeentes. Het klinkt zo vanzelfsprekend maar de praktijk leert dat de verschillen nog groot zijn en dat moeten we aanpakken.’

De indiening van deze vragen krijgt grote steun van PvdA-Europarlementariërs Agnes Jongerius en Vera Tax. In 2020 startten zij met een maatschappelijk initiatief om de loonkloof onder de aandacht te brengen en om stappen te maken om deze vorm van onrechtvaardigheid de wereld uit te helpen. Jongerius en Tax stellen echter dat een structureel probleem als de loonkloof vraagt om aanpak op alle niveaus: ‘Loondiscriminatie speelt op alle niveaus en in alle sectoren. Actie is daarom ook op alle niveaus noodzakelijk. Het is heel belangrijk dat werkgevers worden gewezen op mogelijke beloningsverschillen binnen hun organisatie. De overheid is de grootste werkgever in Nederland en heeft een voorbeeldfunctie. Laat de gemeentes ons maar zien dat binnen hun personeelsbestand geen discriminatie plaatsvindt.’

Europees zijn Jongerius en Tax bezig met wetgeving om bedrijven te verplichten transparant te zijn over hun loon. Zo krijgen vrouwen én mannen grip op hun salaris en komen beloningsverschillen eerder aan het licht. Nationaal proberen Jongerius en Tax met minister Dijkgraaf om tafel te gaan om zo de landelijke politiek aan te zetten tot meer actie. Maar regionaal moet er ook nog veel gebeuren. Brand, Maas en Arzbach zetten met de oproep aan de gemeente Nijmegen een eerste stap om inzicht te krijgen in beloningsverschillen bij de lokale overheid. Want enkel door te meten, kunnen we echt weten dat discriminatie niet plaatsvindt.

Lees hier onze vragen over de loonkloof