Kwaliteit van de zorg voorop: denk mee!

Door Ammar Selman op 5 juni 2020

De gemeente gaat Brede Basisteams (BBT’s) voor de zorg samenstellen in de Nijmeegse wijken. Deze teams gaan de huidige Sociale Wijkteams (SWT’s) vervangen. Per deel van de stad komt er een apart BBT voor jeugd, en één voor volwassenen. De teams gaan inwoners toeleiden naar zorg en hulp. Waar dat kán, bieden de BBT’s ook zelf hulp en ondersteuning.

Hoe staat het nu met de vorming van BBT’s?

Op dit moment is al door de meerderheid van de raad bepaald dat de Jeugdteams gevormd gaan worden door middel van een aanbestedingsprocedure. Dat betekent dat ook zorgaanbieders van bijvoorbeeld buiten Nijmegen kunnen meedingen om de BBT-taken in de wijken uit te voeren. Voor de teams Volwassenen moet nog vastgesteld worden hoe de opdracht gegund wordt. Maar ook is nog niet gedegen vastgesteld wat kwaliteitsvoorwaarden moeten zijn!

Tegen aanbestedingen en vóór kwaliteit

Na het praten met heel veel partijen (cliënten, zorgmedewerkers, directies, ambtenaren) – stemmen we vol overtuiging tegen aanbestedingen in de zorg in Nijmegen. Wij vinden dat inwoners van Nijmegen niet moeten worden overgeleverd aan ‘de markt’. Bovendien willen we – mocht toch de meerderheid van de raad vóór aanbesteden kiezen – alles op alles zetten om de beschikbaarheid en kwaliteit van de hulp en zorg voor de inwoners van Nijmegen zo goed mogelijk te borgen.

Kwaliteit borgen kan alleen samen met jou!

Wie de zorg aan de Nijmeegse burger ook gaat leveren, volgens welke procedure: de hulp en zorg moet goed zijn. Dat willen we borgen met een pakket van kwaliteitseisen. De volgende lijst van eisen is opgesteld na al jullie input. Opmerkingen of aanvullingen? Laat het ons dan weten!

1. Beschikbare en goede informatie voor de inwoners & professionals

Voor zowel burgers als professionals in het veld van zorg en welzijn is de organisatiestructuur goed bekend. Burgers van Nijmegen worden goed geïnformeerdb.t. waar ze terecht kunnen met hun hulpvraag.

  • De gemeente zorgt voor verheldering en verbetering in haar eigen informatiekanalen, zoals haar website over de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO)
  • Uitvoerende organisaties zorgen voor duidelijke en heldere informatie
  • Samenwerking STIP en BBT’s is optimaal

2. Cliënten ontvangen integraal gestuurde en samenhangende hulp en zorg

  • Verschillende disciplines werken optimaal samen met elkaar
  • Het uitgangspunt is: één gezin, één plan, één regisseur
  • Dit uitgangspunt is goed geborgd bij de splitsing van het SWT in 2 BBT’s (jeugd/gezin)

3. BBT’s werken outreachend en werken aan preventie en een collectief aanbod

  • De teams bereiken de doelgroepen; professionals kunnen de inwoners vinden
  • De teams creëren een passend waar nodig gezamenlijk aanbod van preventieve acties om zorgvragen voor te zijn

4. Inwoners krijgen snel een gesprek met een medewerker van het BBT zodat hun hulpvraag niet groter wordt door lang wachten

5. BBT heeft ruimte om zelf (lichte) hulp en ondersteuning te verlenen en verwordt niet tot een nieuw indicatieorgaan

6. Professionals binnen de uitvoerende organisaties hebben professionele ruimte om te handelen op basis van hun professionaliteit

7. Gemeente als opdrachtgever geeft professionals die kaders die zij nodig hebben om snel en efficiënt te handelen bij het bieden van maatwerkvoorzieningen

8. Bij beschikkingsvrij indiceren worden inwoners in gelijke gevallen gelijk behandeld. De rechten van cliënten worden geborgd en er is duidelijkheid omtrent eventuele eigen bijdragen

9. Voor sommige cliënten worden maatwerkvoorzieningen met een langere looptijd toegestaan, zodat zij niet steeds opnieuw eenzelfde aanvraag hoeven doen

10. Er zijn heldere afspraken over verantwoordelijkheden, functies en taken van betrokken partijen (ook gemeente zelf) t.a.v. de uitvoering van de WMO

11. Doelen en te behalen resultaten zijn helder en duidelijk geformuleerd, waar mogelijk meetbaar, zowel voor de gemeente als voor uitvoerende partijen

12. Gemeente stuurt bij indien nodig

  • Ontwikkelt (verder) een dashboard met cliëntgebonden data
  • Bepaalt welke gegevens van cliënten precies nodig zijn
  • Vezamelt periodiek informatie m.b.t. uitvoering WMO
  • Gebruikt dossieronderzoek van uitvoerende organisaties voor verdiepend onderzoek
  • Neemt in cliënt-ervaringsonderzoek ook mensen mee die geen maatwerkvoorziening kregen of zijn doorverwezen
  • Voert meer kwalitatief onderzoek uit onder cliënten naar hun ervaringen (t.b.v. een beter zicht op effect)

13. Gemeenteraadsleden worden regelmatig geïnformeerd over gang van zaken en voortgang

We horen graag jullie mening. Ontbreekt er nog iets? Laat het ons weten, want nu is het moment dat we onze stem samen kunnen laten horen. Dat kan via: [email protected] of reageer via onze socialmedia-platforms.

Ammar Selman

Ammar Selman

De achtergrond van Ammar Selman “Ik heb me in de afgelopen 8 jaar als gemeenteraadslid sterk gemaakt voor het wegwerken van taal- en ontwikkelingsachterstanden bij kinderen, toegankelijke zorg, goed functionerende sociale wijkteams en een Veilig Thuis. Voor nieuwkomers sta ik voor goed taalonderwijs zodat ze een goede start hebben in onze samenleving. Ik wil goede

Meer over Ammar Selman

Waar ben je naar op zoek?