Gelijke kansen voor ieder kind

Door Bram Steenbergen op 7 september 2022

In Nederland en ook in Nijmegen leven helaas veel kinderen in armoede. Deze kinderen kunnen, als ouders of verzorgers het thuis financieel slechter hebben, niet meedoen aan binnen- en buitenschoolse activiteiten en hebben ook niet het geld om leermiddelen aan te schaffen. Stichting Leergeld biedt dergelijke kinderen de kans om daar toch aan mee te kunnen doen. Ouders kunnen er een vergoeding krijgen voor bijvoorbeeld het aanschaffen van een laptop of het betalen van de contributie aan de sportclub. Voor de zomer luidde Stichting Leergeld echter de noodklok: door de stijgende prijzen komen steeds meer gezinnen in de problemen, maar officieel vallen ze net buiten de grens van de regeling. Mensen die om hulp vragen krijgen helaas vaak nee te horen.

Stichting Leergeld heeft daarom gevraagd of zij mag gaan werken met een hoger percentage van het minimumloon bij het berekenen van bijdragen. Het gaat dan om een verhoging van respectievelijk 120 tot 130% bij gezinnen met 1 kind en van 130 naar 140% bij gezinnen met meerdere kinderen. Hiermee lijkt een grote groep ouders en hun kinderen geholpen te worden. Er is bovendien een subsidie vanuit het Rijk aan de stichting verstrekt waarmee tot december de verhoging voor een groot deel betaald kan worden.

De Partij van de Arbeid is van mening dat alle kinderen in Nijmegen een gelijke kans verdienen. Als meer gezinnen gebruik moeten maken van deze ondersteuning, dan moeten we daar als gemeente ruimhartig in zijn. Afgelopen week is er vanuit het college positief gereageerd op het voorstel van Stichting Leergeld op het toepassen van een hoger percentage waardoor er meer kinderen kunnen worden geholpen. De PvdA juicht dat toe, maar de situatie is dermate nijpend en vraagt om directe actie. Ons raadslid Maartje Maas benadrukte de urgentie van het probleem in de raad en vroeg het college om de percentages het liefst nu al aan te passen. De wethouder geeft aan de situatie serieus te nemen en hoopt snel – mogelijk al binnen een week – een garantie te kunnen geven aan Stichting Leergeld, zodat ieder kind in Nijmegen een gelijke kans krijgt om mee te doen.