Charlotte Brand stelt kritische vragen over ondoorzichtig stikstofruimtebeleid

19 maart 2023

Afgelopen weken heeft onze fractievoorzitter Charlotte Brand op verschillende momenten vragen gesteld aan het college over de aankoop van stikstofrechten. Eerder vroeg de raad al hoe het hiermee zat omdat Nijmegen veel bouwplannen heeft. Toen werd gezegd dat de aankoop van stiktofrechten in onze gemeente niet speelde. In de Gelderlander van 10 februari lazen we dat de gemeente Nijmegen toch stikstofrechten aan het kopen was in Overbetuwe. Dat stond haaks op de eerdere informatie die de raad had gekregen. Charlotte wilde weten hoe dit nu zat en vroeg ook of het wel zo solidair is om stikstofrechten te kopen bij buurgemeenten want die hebben ook bouwambities. Daarnaast wilde ze dat de raad actief geïnformeerd wordt over dit dossier. Het college heeft aangegeven dat er inderdaad is en wordt onderhandeld over stikstofrechten. De wethouder heeft beloofd altijd de buurgemeentes goed te informeren als Nijmegen tot aankoop wil overgaan en als een gemeente zelf de stikstofrechten nodig heeft, gaat de eigen gemeente voor.  Verder heeft de wethouder toegezegd dat hij de raad actief gaat informeren over dit dossier.

Omroep Gelderland artikel met reactie van het stadsbestuur over dit dossier.

De schriftelijke vragen, gesteld door onze fractie, van 10 februari zijn hier te vinden.

De actuele vragen van 15 maart, samen ingediend met PvdD, zijn hier te vinden.

Artikel in de Gelderlander op basis van beantwoording actuele vragen is hier te vinden.