Afrikadag 2018 14 april Amsterdam

6 april 2018

Op zaterdag 14 april is het zover, de Afrikadag 2018: hét event over Afrika en internationale samenwerking in het KIT in Amsterdam, georganiseerd door FEPS en FMS. Dit jaar staat de dag in het teken van nieuw activisme. Want ondanks dat de traditionele macht nog vaak gesloten is, weten activisten vaak verandering teweeg te brengen. Wie spreken hierover nou meer vanuit het hart dan activisten zelf? Met Moses Isooba van de pan-Afrikaanse beweging Africans Rising en de pas 27-jarige Tikhala Itaye uit Malawi, krijgt de dag meteen een mooie opening. Kersvers hoofdredacteur van OneWorld, Seada Nourhussen, zal deze twee activisten interviewen om al hun ervaringen te horen!

Maar er is veel meer. De Ethiopische auteur Leenco Lata geeft een indrukwekkende speech over het begrip “failed states”, Jan Pronk vertelt over zijn nieuwste boek en Lilianne Ploumen blikt terug op haar ministerschap. Partijvoorzitter Nelleke Vedelaar kijkt naar de toekomst van de sociaaldemocratie en power vrouwen Kirsten van den Hul en Lilianne vertellen je meer over SheDecides in Afrika. Ook is er natuurlijk veel aandacht voor kunst en cultuur. De dag wordt knallend afgesloten met al weer de zesde editie van “Africa at Night” in Desmet Studio’s! Koop dus snel je kaarten.

Op het programma…

Naast verschillende activisten uit Afrika is er ook veel aandacht voor ander thema’s. Er zijn verschillende workshops over migratie, auteurs van de bundel Zwart komen langs en je kan handige tips krijgen voor je lobby. Ook is er veel aandacht voor de rol van nieuwe technologieën, het belang van de diaspora en ‘women empowerment’. Aan het eind van de dag wordt de Albert Schweitzer Prijs 2018 uitgereikt voor het beste idee om gezondheidszorg in Afrika te verbeteren. Bekijk het volledige programma.

iAfrica Festival en cultuur op de Afrikadag

Dit jaar is er weer een speciale editie van het iAfrica Festival op de Afrikadag! Yangambi organiseert een speciaal programma vol met kunst en cultuur. Met je Afrikadagkaartje kan je de hele middag binnenlopen. Ook in de pauze hoef je je niet te vervelen: Labyrinth organiseert een speciaal programma met verschillende spoken word artiesten en natuurlijk heerlijk eten! Moe van alle indrukken? Bekijk dan één van de documentaires en films die op de Afrikadag vertoond worden.

“Africa at Night” met Paa Kofi

Maar de Afrikadag is natuurlijk niet compleet zonder de knallende afterparty “Africa at Night”. Project Nana organiseert nu al voor de zesde keer deze te gekke avond voor ons. Behalve liveoptredens en heerlijke beats van onder andere Paa Kofi, is er ook weer een Afrikaanse maaltijd te koop. Dus sluit 14 april zeker af in Desmet Studio’s!

Ga nu naar onze website en koop snel je kaartje voor de Afrikadag en “Africa at Night”!

De Afrikadag 2018 wordt georganiseerd door Foundation for European Progressive Studies (FEPS) en Foundation Max van der Stoel (FMS). De dag wordt mede mogelijk gemaakt door Koninklijk Instituut voor de Tropen (KIT), FMO, Cordaid, Partos, ICCO en mediapartner OneWorld.

Waar ben je naar op zoek?