PvdA en GroenLinks lanceren actieplan tegen energiearmoede

Door Bram Steenbergen op 4 maart 2022

PvdA-lijsttrekker Charlotte Brand: “Er voltrekt zich een financiële ramp achter de voordeur van veel Nijmegenaren en we zien nu slechts het topje van de ijsberg. Zeker nu premier Rutte letterlijk heeft gezegd dat mensen met een laag inkomen maar even ‘geduld moeten hebben’ als het gaat om energiearmoede. Terwijl alle signalen op rood staan en dit mensen keihard raakt, zowel mensen met een klein inkomen als heel veel mensen met een middeninkomen, die uit het niets in de betalingsproblemen terecht komen. Je kunt niet groen doen als je rood staat. We moeten nu in actie komen!”

De Nijmeegse fracties van GroenLinks en de Partij van de Arbeid lanceren een 10-punten plan voor de aanpak van energiearmoede. Door de enorm stijgende energiekosten kunnen steeds meer mensen niet rondkomen in Nijmegen. Vooral huishoudens met lage inkomens, die vaker in slecht geïsoleerde woningen wonen, raken in de problemen.

Daarom lanceren GroenLinks en PvdA in Nijmegen een plan met tien concrete punten om energiearmoede uit te bannen en inwoners die geraakt worden te helpen.

GroenLinks-lijsttrekker Quirijn Lokker: “In Nijmegen laten wij mensen nooit in de kou staan. Met dit actieplan zorgen we ervoor dat duurzame energie betaalbaar is voor iedereen. Zo nemen we rechtvaardige klimaatactie. Want niemand zou een keuze moeten maken tussen warm blijven of eten kopen.”

In Nijmegen leeft ruim 8% van de huishoudens in energiearmoede, zij hebben hoge energiekosten, wonen meestal in een huis dat niet goed is geïsoleerd en hebben een laag inkomen. Dit blijkt uit onderzoek van TNO gebaseerd op cijfers uit 2019. Door de stijgende gasprijzen is deze groep inmiddels een stuk groter geworden en misschien zelfs verdubbeld. Deze mensen staan met de rug tegen de muur. Er moeten oplossingen komen voor nu, maar ook voor de lange termijn.

De PvdA en GroenLinks willen in Nijmegen tien concrete stappen zetten:

1. We faciliteren een noodfonds voor mensen die problemen hebben hun energierekening te betalen.
  2. We maken subsidies voor energiebesparende maatregelen juist beschikbaar voor mensen met een laag inkomen.
  3. Energiecoaches en ‘fixers’ voor álle huishoudens in energiearmoede om energie te besparen.
  4. We verplichten verhuurders om te verduurzamen.
  5. We helpen huurders hun rechten op te eisen bij de onredelijke huurverhogingen door gestegen energieprijzen en slechte isolatie.
  6. We verduurzamen zo snel mogelijk de woonvoorraad sociale huurwoningen.
  7. Een sociale witgoedregeling voor mensen in de bijstand.
  8. We zetten een wijkgericht isolatieprogramma op voor woningen met de laagste energielabels.
  9. We organiseren collectieve inkoopacties voor bewoners en lokale ondernemers om zo goedkoop mogelijk te kunnen isoleren.
  10. Alle wijken en buurten betaalbaar van het gas af.

We stellen daarbij de voorwaarden dat Nijmegenaren goed geïnformeerd moeten worden over de ondersteuningsmogelijkheden via een grootschalige communicatiecampagne, dat mensen bij het energieloket terecht kunnen met hun vragen, en dat er een plan wordt opgesteld voor een sociale energietransitie dat klimaatbaten en -lasten eerlijk verdeelt. Alleen samen kunnen we energiearmoede écht aanpakken.

Lees hier het hele plan: Actieplan Energiearmoede