Held Mika kraft

Genomineerd als held vanwege zijn betrokkenheid bij de totstandkoming van het boek ‘Humans of Heumensoord’

Mika Kraft is fotograaf en heeft toen hij 17 jaar was het initiatief genomen om de inwoners van het vluchtelingenkamp bij Heumensoord in beeld te brengen en hierover een facebookpagina te maken. Zijn idee werd opgemerkt door Marleen van Klingeren en zo ontstond het idee om een boek te maken van de verhalen van deze mensen. Uiteindelijk is dit een project geworden waar 15 mensen met passie aan hebben gewerkt. Het boek heeft de mensen van Heumensoord een gezicht gegeven, maar het deed meer dan dat. Het heeft laten zien hoe de mensen van Heumensoord zich hebben ontwikkeld: hoe ze veranderd zijn van vluchteling in wanhoop tot Nederlander met trots en kracht. Deze verandering is wat Mika in beeld heeft willen brengen. De foto’s laten goed zien welke verandering mensen hebben doorgemaakt.

Als voorbeeld laat Mika de foto’s van Faridon zien. Op de eerste foto staat een oude man, enigszins voorover gebogen over zijn fiets. Hij ziet er moe uit, doelloos zelfs. De tweede foto is een paar jaar later genomen. Faridon woont niet meer in het kamp, maar in Eindhoven. Hij is trots, verzorgd in een net pak. Hij ziet er jaren jonger uit en heeft een vastberaden blik in zijn ogen.

Maar het verhaal van Mika staat niet beschreven in het boek. Ook hij is veranderd door de ervaring. Tijdens het project, waaraan hij meer dan 2 jaar heeft meegewerkt, leefde hij zijn leven al een soort achtbaan. De ervaringen waren mooi, maar gingen op in de waan van de dag. Na een periode van bezinning heeft Mika de ervaringen op een rij kunnen zetten. Zijn passie en kwaliteit, fotograferen, wil hij inzetten om mensen te helpen.

Mika doet daarom vrijwilligers werk bij de stichting Fairwork. Deze stichting treedt op tegen mensenhandel, moderne slavernij en arbeidsuitbuiting. Krachtig communiceren is in dit werk belangrijk. De fotografie van Mika helpt daarbij. Het maken van foto’s is nu geen doel meer, maar een middel. Het zorgt ervoor dat Fairwok effectiever kan zijn. Zo worden foto’s gebruikt voor preventieve campagnes die ertoe moeten leiden dat mensen die worden uitgebuit naar Fairwork komen. Ze moeten uit hun isolement. Vaak zitten ze gevangen in onwetendheid. Door de foto’s hoopt Mika dat ze de situatie waarin ze zitten herkennen. Hierdoor wordt het eenvoudiger om met deze mensen in contact te komen en ze te helpen.

Het is mooi om te zien met hoeveel passie Mika over zijn werk vertelt, maar ook de bescheidenheid die hij daarbij betracht. Hij vindt zichzelf slechts een schakel in een groter geheel en oogt bijna ongemakkelijk bij de aandacht die hij krijgt voor de dingen die hij doet. Mika: “ik heb veel geluk in mijn leven en dat wil ik met anderen delen die minder geluk hadden”. En dat is misschien wel de kern van held zijn: jezelf in dienst stelle van een groter goed. Positieve invloed hebben op het leven van anderen.