Vr 1 sept Nieuw Politiek Café

28-08-2017

Na een mooie zomer staat een nieuw politiek jaar weer voor de deur. Een spannend jaar want in maart 2018 zijn er gemeenteraadsverkiezingen.  Het bestuur van de afdeling heeft , hopelijk samen met alle leden, de ambitie om door middel van een goede campagne tot een succesvol resultaat te komen.
Graag willen wij je uitnodigen voor het Politiek Café op vrijdag 1 september 17.30, om de start van het politieke jaar in te luiden.
Op het programma staat:
•             De opening van het politieke jaar door de voorzitter.
•             De stand van zaken wat betreft het verkiezingsprogramma
•             Presentatie van mogelijke lijsttrekkers
•             Campagne activiteiten in de wijken
Natuurlijk is er ook gelegenheid om mogelijke nieuwe en spannende ideeën over de campagne naar voren te brengen en elkaar weer te spreken.
Datum: Vrijdag 1 september 17.30 uur.
Plaats: Café TouT, Grotestraat 6 Nijmegen
In de ledenvergadering van 18 april is besloten dat de lijsttrekkersverkiezing in Nijmegen al  in september wordt gehouden. De sluitingsdatum voor het aanmelden van de lijsttrekkers is maandag 4 september om 12.00 uur .
Indien er twee of meer kandidaten zijn,  zal de lijsttrekkersverkiezing  van woensdag 20 september tot woensdag 27 september gehouden worden. Wij verwachten  dan de uitslag donderdag 28 september. Donderdag 19 september is de mogelijke datum voor een lijsttrekkersdebat.
Voor de duidelijkheid staat in de bijlage ( doorscrollen !!) de “Procedure kandidaatsstelling en tijdlijn” van het partijbureau. Hierbij moet in aanmerking genomen worden dat in Nijmegen de sluitingsdatum voor het aanmelden van lijsttrekkers  4 september 12.00 uur is.
Tot vrijdag 1 september!
Hennie Derks
Voorzitter PvdA afdeling Nijmegen
Bijlage
Procedure kandidaatstelling en tijdlijn (”Proces naar 2018”)
Voor wat de tijdlijn betreft, gaan we er in principe vanuit dat de afdeling de aangegeven data in het 'Proces naar 2018' volgt. Mocht de afdeling besluiten de ledenraadpleging op een ander moment te willen houden, dan verzoek ik je zo spoedig mogelijk contact op te nemen in verband met de planning en ondersteuning. En enkeling van jullie heeft dit overigens al aangegeven.
Een voorwaarde voor het houden van ledenraadpleging is dat er minimaal twee geschikte kandidaten zijn. Om de geschiktheid van een kandidaat te meten, stelt de ALV in het voorjaar 2017 een profielschets voor de lijsttrekker vast. Op maandag 16 oktober 2017 sluit de kandidaatstellingstermijn voor lijsttrekkerskandidaten. Het afdelingsbestuur checkt de ingeleverde handtekeningen van stemhebbende leden van de afdeling ter ondersteuning van de kandidatuur (10% van aantal leden binnen de afdeling of 50 wanneer afdeling minder dan 500 leden telt). Tevens weegt het afdelingsbestuur de kandidaten of zij voldoen aan het profiel en geschikt zijn voor het lijsttrekkerschap en laat hen de erecode en interne bereidverklaring tekenen. Pas daarna is iemand officieel kandidaat lijsttrekker en worden de namen naar buiten gebracht.

NB in  de tekst van het landelijk bureau betreffende  het  proces naar de gemeenteraadsverkiezingen  2018 staat op pag 8 van “Proces naar 2018”:
‘Indien  geen lijsttrekkersverkiezing gehouden wordt, dan beslist de kandidaatstellingscie. over plaats 1 op de ontwerplijst voor de ledenvergadering, die vervolgens het definitieve neemt'.