Hoe kies ik de juiste politieke partij bij de verkiezingen?

28-02-2017

Ze staan weer voor de deur. De verkiezingen in 2017. Maar waar stemmen we eigenlijk voor, waar gaat het over?

Onderwerpen verkiezingen 2017
Waar gaan de landelijke verkiezingen 2017 over? Eigenlijk kan het over alles gaan. Er zijn geen strakke lijnen die de onderwerpen voor de landelijke politiek bepalen. Zo kunnen bijvoorbeeld lokale onderwerpen in de tweede kamer komen als politieke partijen reageren op het nieuws zoals Project X in Haren of een puber die overlijd door coma zuipen.

Stemmen verkiezingen 2017
Juist omdat het overal over kan gaan, kan het kiezen voor een politieke partij moeilijk zijn. Toch kun je op twee manieren kijken welke politieke partij in de verkiezingen 2017 het beste bij je past:

• Op basis van waarden
  • Op basis van eigen belang

Waarden
Elke partij heeft zijn eigen waarden. De vraag is daarom aan jou in wat voor een land wil jij leven. Vind je het belangrijk dat er een goede (sociale) economie is, rechtvaardigheid voor werknemers of simpelweg een fatsoenlijke samenleving. Dan kom je sneller uit bij een linkse partij, zoals de PvdA.

Belang
Daarnaast kun je kiezen op basis van je eigen belang. Stel je voor: je bent een werknemer en krijgt steeds een tijdelijk contract. Het liefst wil je een vast contract. Daar is het voor jouw belang verstandig om op een politieke partij te stemmen die jouw belang wil behartigen.

Uiteraard hoeft het een het andere niet uit te sluiten. Jouw waarden kunnen overeenkomen met jouw belang.

Samenvatting verkiezingen 2017
Samengevat kun jij je keuze maken op basis van jouw visie over jouw leven en de samenleving. Heb je behoefte aan zekerheid, eerlijkheid en saamhorigheid dan past de PvdA bij jou. Weten of je een linkse of een rechtse kiezer bent in de verkiezingen 2017? Volgende week lees je hier meer over.

Geschreven door Esther Kerris van Dokkum