Coalitiepartijen zetten PvdA aan de kant

09-11-2016

Persbericht namens de fractie van de PvdA Nijmegen,

woensdagavond 9 november 2016

Zojuist heeft de fractie van de PvdA Nijmegen van de overige coalitiepartijen te horen gekregen dat zij hebben besloten om te breken met de PvdA als coalitiepartij en verdergaan met de VSP die een wethouder zal leveren. De PvdA mocht nog slechts mee doen als gedoogpartij zonder een wethouder te mogen leveren…

Nadat wethouder Tankir is afgetreden wilde de PvdA verder met deze coalitie waarbij we zochten naar een oplossing voor de aangekondigde bezuinigingen op werk en inkomen. De PvdA heeft hiervoor de afgelopen weken voorstellen gedaan bij de coalitie, maar deze voorstellen zijn steeds genegeerd. Dit leidde tot grote verschillen tijdens de behandeling van de stadsbegroting. Hierdoor kwamen de partijen inhoudelijk tegenover elkaar te staan.

Een voorstel om deze bezuiniging terug te draaien werd niet geaccepteerd door de andere coalitiepartijen. De PvdA stemde wel in met de begroting omdat hierin alle coalitie afspraken zijn verwerkt, maar gaf een verklaring af over de bezuiniging op werk en inkomen. Pogingen om hierover in overleg te gaan met de coalitie werden van de hand gewezen. Zonder het publiekelijk bekend te maken hebben de andere coalitiepartijen in de afgelopen weken onderhandeld met andere partijen uit de raad en hielden in de afgelopen weken de PvdA op afstand. Een laatste poging van de PvdA om gezamenlijk verder te gaan, waarbij we samen zouden werken aan een nieuw plan voor de arbeid en waarbij er de bereidheid zou zijn om daar geld voor vrij te maken, werd vanavond van de hand gewezen.

De fractie van de PvdA betreurt de breuk die de andere coalitiepartijen nu veroorzaken maar kan zich dan ook niet verenigen met de koers van de andere coalitiepartijen op het gebied van werk en inkomen. De overige coalitiepartijen bleken bereid om een bezuiniging van 500.000 euro te accepteren op de bijzondere bijstand. Een voorziening voor de armste mensen in onze stad! Ook bleek de coalitie een bezuiniging van 1.500.000 euro te accepteren op de begeleiding naar werk terwijl kwetsbare mensen aan de kant staan omdat ze geen baan kunnen vinden.

De kern van het coalitieakkoord dat de PvdA mee tot stand heeft gebracht, zegt dat wij willen werken aan een Nijmegen waar aandacht is voor kwetsbare groepen, lasten eerlijk worden verdeeld, de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen en er ruimte is voor werkgelegenheid. Helaas moet de PvdA constateren dat dit op het gebied van werk en inkomen niet wordt waargemaakt.

De PvdA wenste deel uit te maken van de meest linkse coalitie van de stad waarbij de kwetsbare groepen er zeker van konden zijn dat zij zich gesteund zouden zien. Maar wij zullen niet langer deel uit te maken van een coalitie die haar idealen loslaat en daarbij andere keuzes voorstaat dan de PvdA. Wij herkennen ons niet langer in de koers die de andere coalitiepartijen op dit onderdeel laten zien. Dit betekent dat de PvdA per direct geen deel meer uit zal maken van de coalitie met de  SP, Groen Links, de Nijmeegse Fractie en de huidige gedoogpartij VSP. Als constructieve oppositiepartij zal de PvdA-fractie de komende tijd blijven werken aan de idealen waar de partij voor staat.

Marc van Nijnatten

Fractievoorzitter PvdA Nijmegen

Reacties van 1 tot 1:

Arie schreef op 10-11-2016, 07:51:
Ik mis in deze boodschap iedere vorm van zelfreflectie over de wijze waarop de PvdA fractie is omgegaan met wethouder Tankir.