Eerlijke kansen voor alle jongeren

14-06-2016

Meldpunt geen stage

Een goede aansluiting van onderwijs en arbeidsmarkt is van levensbelang voor de stad én voor individuele jongeren. Nog altijd komt het voor dat jongeren hun opleiding niet afmaken.  Het college wil ervoor zorgen dat het niet kunnen vinden van een stageplek géén reden is om de opleiding zonder diploma te verlaten. Daarom is er door de gemeente Nijmegen een  ‘Meldpunt geen stage’  ingericht.

Wethouder Turgay Tankir:  “Met het meldpunt willen we meer zicht en grip krijgen op de problematiek. Daarnaast willen we jongeren die geen stage kunnen vinden actief helpen bij het oplossen van dat probleem. Het jongerenteam van het WerkBedrijf wordt daar bij betrokken.“

Waarom lukt het vinden van een stage niet?
Er kunnen verschillende redenen zijn waarom een jongere niet aan een stage kan komen. Voor sommige studies bijvoorbeeld is het perspectief op een baan minder groot; er zijn dan vaak ook minder stageplekken beschikbaar. Hierover gaan we in gesprek met werkgevers en onderwijsinstellingen in de regio.

Bij het niet vinden  van een stage kan ook arbeidsmarktdiscriminatie een rol spelen. Onderzoekers Eva Klooster, Suzan Koçak en Mehmet Day van het Verwey-Jonker Instituut publiceerden in maart 2016 een verkenning  ‘MBO en de stagemarkt, wat is de rol van discriminatie?‘. Zij spraken met professionals en studenten uit het MBO. Het blijkt dat studenten van niet-westerse herkomst inderdaad vaker te maken krijgen met een afwijzing bij sollicitatie naar een stage.

Discriminatie lijkt vaker voor te komen bij meisjes met een hoofddoek en jongeren waarvan de werkgevers het vooroordeel hebben dat ze ‘risicovol’ zijn.
Turgay Tankir:  “Arbeidsmarktdiscriminatie mag natuurlijk nooit een reden zijn om geen stage te krijgen. Wij vinden het belangrijk dat alle jongeren gelijke kansen hebben op een stage of werk. Samen met Ieder1Gelijk trekken we dan ook op tegen arbeidsmarktdiscriminatie. We willen daarover in gesprek met werkgevers bijvoorbeeld. “ Om de problematiek toe te lichten maar ook om samen op zoek te gaan naar kansen en oplossingen, zullen de gemeente en Ieder1Gelijk een miniconferentie organiseren over dit onderwerp. Het ROC Nijmegen verleent hier ook medewerking aan.

Het meldpunt is op 13 juni live gegaan op de website van de gemeente Nijmegen.