ma 9 mei De Dag van Europa- bedankt voor uw komst

19-05-2016

DAG VAN EUROPA 9 mei 2016

EUROPA STERKER EN HUMANER

Maandag 9 Mei 2016 organiseerde de PvdA afdelingen Nijmegen en Berg en Dal samen met de SPD afdelingen Kleve en Kranenburg, voor de 3e maal gezamenlijk DE DAG VAN EUROPA, een inhoudelijke demonstratieve bijeenkomst, pal op de grens bij Millingen a.d. Rijn/Keeken.

De belangrijkste gespreksonderwerpen zijn dit jaar het vluchtelingenbeleid van de EU en de opvang en integratie van vluchtelingen in de regio Nijmegen-Kleve. De sociaal democraten uit de grensregio Nijmegen-Kleve maken zich grote zorgen over de mensonterende taferelen aan de binnen– en buitengrenzen van Europa en over de gevaarlijke ruk naar rechts in verschillende Europese landen. Met de viering van de DAG VAN EUROPA demonstreren de sociaal democraten uit de regio tegen nationalisme en vreemdelingenhaat en voor democratie, verdraagzaamheid en een humaan vluchtelingenbeleid.

De EU maakt moeilijke tijden door: Italië en Griekenland draaien nog steeds meer dan evenredig op voor de vluchtelingencrisis, de democratie en mensenrechten in Polen en Hongarije staan onder druk en we zien dat nationalisten en populisten, met hun simpele en gevaarlijke (zondebok)theorieën, veel mensen op het verkeerde been zetten. Laat helder zijn: nationalisme is geen oplossing, internationale samenwerking wel! Wat we nodig hebben is een sterker en humaner Europa van en voor de mensen. Links moet keihard aan het werk voor een sociaal, democratisch en verenigd Europa.

Sprekers waren: Kirsten Meijer (Internationaal secretaris PvdA), Thorsten Klute (Staatssecretaris Integratie NRW), Tayfun Keltek, (Vorsitzender der Landesintegrationsrates NRW) en Ammar Selman (oud-voorzitter Adviescommissie Allochtonen en thans vice-fractievoorzitter PvdA-Nijmegen). Aref Fawzi Ahmed (Koerd uit Syrie) vertelt over zijn vlucht en opvang. De asielzoekers: Amal Karam en Nazim Hussain inspireren ons met hun poëzie. Fotograaf Hussain Ali Abas presenteert de activiteiten van vluchtelingen in Kranenburg. Als alles mee zit kunt u 9 mei op de Homüschemühl (Nieler Strasse 240) ook de prachtige fototentoonstelling Gestrande zielen, nieuwe buren van Nicholas Pawelke bekijken. Maak contact, ontmoet andere democraten, doe mee en oogst! Interviewers zijn dit jaar: Esther-Mirjam Sent (lid PvdA-fractie 1e kamer) en Andreas Gebbink (Journalist NRZ). Op EUROPATAG 2016 is voor de 2e keer, de Erespeld GRENZLAND EUROPÄER VAN HET JAAR uitgereikt aan een persoon die zich jarenlang sterk heeft gemaakt voor grensoverschrijdende samenwerking en internationale vriendschappen. De muzikale omlijsting werd verzorgd door leden van het KLEFOR het Klever Freundschaftsorchester bestaande uit vluchtelingen, vrienden en buren.