PvdA op N1, na afloop van kort geding tegen Hilckmann

14-04-2016

Onze fractievolger Rinus Janssen legt zijn bevindingen later die dag uit aan N1.

Het Nijmeegse vleesbedrijf Hilckmann ontving €21 miljoen van de gemeente Nijmegen voor de verhuizing van Nijmegen naar Haps.Zo zou de werkgelegenheid in de regio gehouden blijven en het oude bedrijventerrein beschikbaar komen voor de ontwikkeling van woningen. Echter op 26 februari sloot het Nijmeegse vleesbedrijf Hilckmann totaal onverwachts de deuren. Op het bedrijf is inmiddels beslag gelegd. In de gesprekken die in de tussentijd gevoerd zijn met de directie is helaas onvoldoende openheid gegeven over de geldstromen. De gemeente heeft daarom een kort geding aangespannen, dat donderdag 14 april om 9.00 uur in Nijmegen dient. De zitting is openbaar. Bezoekadres: Walburgstraat 2-4, 6811 CD Arnhem.

In termen van de rechtbank Arnhem, wordt het als volgt omschreven: ‘Vordering tot het afleggen van rekening en verantwoording over de aanwending van het door de gemeente aan X betaalde deel van de koopsom van 21 miljoen euro, overleggen van bescheiden en betalen van contractuele boete’. Zie het zittingsrooster onder het kopje 'Civiele kort gedingen: Afdeling Civielrecht, kort gedingen, locatie Arnhem Zittingsrooster week 15/ 2016' op de site van de rechtbank Arnhem.

De PvdA Nijmegen is van mening dat Hilckmann het bedrag van € 21 miljoen volledig moet terugbetalen aan de gemeente. Het ging immers om een verplaatsingsvergoeding, en het bedrijf verhuist niet. Raadslid Rutger Zwart licht toe waarom.