Toekomst voor links

07-11-2015

TOEKOMST VOOR LINKS?
Discussie avond met socioloog en publicist Merijn Oudenampsen.

Is er nog toekomst voor de linkse politiek in Nederland? Wat is de erfenis van de Derde weg? Moeten de progressieve partijen de handen ineen slaan tot een nieuwe progressieve beweging? Over die fundamentele vragen organiseert de Nijmeegse PvdA op woensdag 11 november een breed debat met haar leden en geïnteresseerden. Dit is een vervolg op de bijeenkomst in juni met Rene Cuperus van de Wiardi Beckman Stichting die wij organiseerden over ons manifest (zie bijgaande link: http://www.nijmegen.pvda.nl/action/news/item/284/wat-is-de-toekomst-van-de-sociaal-democratie.html)

‘We leven in rechtse tijden. Niet omdat er geen linkse partijen meer bestaan, maar omdat linkse partijen steeds meer zijn gaan denken volgens de lijnen die de andere zijde uitzet,’ zo omschrijft socioloog en publicist Merijn Oudenampsen de huidige staat van de politiek in Nederland. Volgens hem staat de linkse politiek op dit moment op een kruispunt. Als er geen duidelijke keuzes worden gemaakt zal er weinig overblijven van een echte linkse koers.

Na een inleiding van gastspreker Merijn Oudenampsen gaan we met elkaar in debat over de toekomst van linkse en progressieve partijen. Vragen die daarbij aan de orde komen: wat is de eigen ideologische agenda van links? En: is machtsvorming op links noodzakelijk?

Ter voorbereiding kunt u alvast het artikel op de site van Merijn Oudenampsen lezen: http://merijnoudenampsen.org/2015/08/23/de-toekomst-van-links/

De uitkomsten van deze avond zullen gebundeld worden en we zullen kijken hoe we daar een vruchtbaar vervolg aan kunnen geven.

We hopen jullie te zien op woensdag 11 november, De avond start om 20.00 uur (inloop vanaf 19:30 uur) in VillaLUX in Nijmegen (Oranjesingel 42, 6511 NW Nijmegen)