PvdA kennisfestival 17 oktober

30-09-2015

Datum: 17 oktober

Het PvdA kennisfestival Nijmegen 2015 heeft als thema "Wonen en Werken in de 21ste eeuw”, met als ondertitel: Een vergelijk tussen Nijmegen en Eindhoven'.

In de ochtend ontvangen we drie oud-wethouders: Jacques Thielen en Hannie Kunst namens Nijmegen. Uit Eindhoven komt oud-wethouder (nu Gedeputeerde in Brabant) Erik van Merrienboer. Aan de hand van hun verhalen en materiaal kijken we terug op de periode 1995-2015:

Welke situatie troffen zij aan in hun stad toen ze begonnen als wethouder - Wat waren hun plannen en die van de colleges van B&W waarvan zij deel uitmaakten - Hoe hebben zij hun doelen proberen te bereiken - Hoe kijken ze daar op terug? - Welke redenen zien de wethouders terugkijkend voor het lukken of mislukken van hun agenda?

We willen ontdekken welke verschillen er zijn in de ontwikkeling van Nijmegen enerzijds en Eindhoven anderzijds, vooral waar het gaat om de samenhang tussen de beleidsterreinen wonen en werken.

Na een korte lunch gaan we met elkaar in gesprek. Eerst kijken we samen naar een animatie over de Stadsvisie Nijmegen 2020. Aan de hand van stellingen discussiëren we daarna in drie groepen over onze hoofdthema's. Discussieleiders zijn Ben Dankbaar, Stijn Verbruggen en Co Verdaas.

We trekken lessen uit het verleden en willen weten welke factoren van doorslaggevend belang zijn voor het welslagen van een agenda voor de toekomst: hoe ontwikkelt Nijmegen zich verder tot een plaats waar het voor iedereen goed wonen is? Een stad waar het merendeel van de mensen voor het dagelijkse werk niet naar de Randstad hoeft te reizen, of wie weet: richting Eindhoven zelfs...

De dag sluit af met een korte plenaire sessie en een welverdiende borrel.

Het kennisfestival PvdA Nijmegen staat open voor iedereen.

Ook niet leden zijn van harte welkom!

Ivm de lunch: laat even weten dat je graag meepraat. Mail naar: marlies@vanhulsentop.nl

Plaats: De Klif, Pijlpuntstraat 1, Nijmegen(Oosterhout)
Tijd: 10.30 – 15.30 uur
Kosten: gratis (incl. lunch)